آخرین تحولات انتخاب رئیس‌جمهور عراق/ دادگاه عالی فدرال: اقدام رییس پارلمان عراق غیر قانونی است

چهارشنبه 11 اسفند 1400 - 09:39

دادگاه عالی فدرال عراق تمدید دوره نامزدی برای ریاست‌جمهوری عراق را غیرقانونی خواند و تأکید کرد که هیچ متن قانون اساسی وجود ندارد که به ریاست پارلمان این اختیار را بدهد که باب نامزد شدن افراد برای ریاست‌جمهوری را مجدداً باز کند، اما در عین حال به اعضای مجلس نمایندگان مشروعیت می‌دهد تا از طریق رأی‌گیری دوره نامزدی را تمدید کنند.

العالم- عراق

به گزارش العالم، هر چند دادگاه عالی فدرال عراق تدابیر "محمد الحلبوسی" رئیس پارلمان برای باز کردن درهای درخواست نامزدی افراد جدید برای تصدی سمت ریاست‌جمهوری را غیرقانونی خوانده است ولی به نمایندگان پارلمان این اختیار را داده که به عنوان نمایندگان ملت، می‌توانند از طریق رای‌گیری، دوره نامزدی را تمدید کنند.

تصمیمی که مقامات قضایی اتخاذ کردند، ممکن است روند انتخاب رئیس‌جمهور جدید و تعیین نامزد نخست‌وزیری را با مشکل مواجه سازد و فراکسیون‌ها را در مرحله جدیدی از تجدیدنظرها یا ورود به دور جدیدی از رایزنی‌ها برای دستیابی به توافقی سیاسی قرار دهد.

به موجب قانون اساسی عراق، پارلمان موظف است یک ماه پس از اولین جلسه خود، نامزدهای تصدی ریاست‌جمهوری را انتخاب کند و برای تعیین رییس جمهوری، گزینه های تایید شده را به رای‌ بگذارد ولی اختلافات سیاسی و رد صلاحیت "هوشیار زیباری" برای نامزدی ریاست‌جمهوری این روند را به تاخیر انداخته‌است.

پربیننده ترین خبرها