اوکراین مقصد آینده احتمالی تروریست های شمال سوریه؟

اوکراین مقصد آینده احتمالی تروریست های شمال سوریه؟
چهارشنبه 11 اسفند 1400 - 22:04

برخی خبرها از تصمیم ترکیه برای انتقال گروه های مسلح از ادلب سوریه به اوکراین حکایت دارد.

العالم _ اوکراین

می توان گروه های تروریستی مورد حمایت ترکیه در شمال سوریه را گروه های اجاره ای نامید که هر کجا مشتری باشد، روانه آنجا خواهند شد.

این گروه ها در عین حال بین ترکیه و آمریکا دست به دست می شوند، ترکیه ای که در این رؤیا به سر می برد که بتواند در نقشه جدید سیاسی که در جریان حوادث اوکراین شکل می گیرد، از موقعیتی برخوردار شود و آمریکایی که به دنبال توسعه استکبار سیاسی و امنیتی خود است.

بشار الجعفری معاون وزیر خارجه سوریه چندی پیش در همین ارتباط گفت: غرب هیچ مانعی بر سر راه خود نمی بیند که شیطان را ضد روسیه مسلح کند.

وی امکان انتقال تروریست های مسلح از جمله اعضای داعش را به اوکراین بعید ندانست همان گونه که در مناطقی دیگر از جهان برای خدمت به منافع آمریکا و غرب از آنان استفاده شد.

بشار الجعفری تاکید کرد: به بازی گرفتن تروریست ها، در تخصص آمریکا است.

در تایید این سخن بشار الجعفری می توان به توئیت سهيل الحمود معروف به "أبو التاو" اشاره کرد که در توئیت خود با اعلام آمادگی برای رفتن به اوکراین برای جنگیدن با ارتش روسیه نوشت قصد دارد به این منظور به اوکراین برود.

در همین حال یک تاجر سوری الاصل در اوکراین با انتشار یک ویدئوی ضبط شده، برای تجهیز یک گردان نظامی مسلح با دارایی شخص خود برای رویارویی با نیروهای روسیه اعلام آمادگی کرد.

اگر خبرهای منتشر شده درمورد تصمیم ترکیه برای انتقال گروه های مسلح از ادلب سوریه به اوکراین صحیح باشد، می توان گفت آنکارا هم اکنون در پی به بازی گرفتن مجموعه های تروریستی و بهره گیری از آنان به عنوان عنصر انسانی در جبهه های جدید درگیری است تا بتوانند نقش ترکیه را در مناطق حساس جهان تقویت کنند. این در حالی است که ترکیه به هیچ یک از توافق نامه های سوچی، آستانه و مسکو پایبند نمانده است، توافق نامه هایی که بر پایان دادن به حضور گروه های مسلح تصریح می کنند.

البته این اقدام ترکیه از نگاه آمریکا به آنچه در منطقه و جهان می گذرد و بازسازی ترتیبات امنیتی و نظامی به گونه ای که در خدمت منافع این کشور باشد، دور نیست.

هم ترکیه و هم آمریکا هر دو تلاش کرده اند تا گروه های تروریستی و هسته های جدا شده از آنها را در سوریه گرد هم آورند تا به مقاصد خود دست یابند.

هم اکنون نیز بعید نیست که این دو کشور براساس محاسبات و معادلات خود در ایجاد بحران و صدور آن به دیگر کشورها، خط تماس خود را با گروه های تروریستی در سوریه حفظ کنند. گفتنی است که چندی پیش اعلام شد که شماری از عناصر تروریستی جبهه النصره بازداشت شده اند که خود را برای اجرای عملیات تروریستی در کریمه آماده می کرده اند.

با توجه به سخنی که هم اکنون درمورد موضع ترکیه در برابر بحران اوکراین بر سر زبان ها است، اگر خبرها درمورد قصد این کشور برای انتقال گروه های تروریستی از ادلب به اوکراین صحیح باشد، پوتین را واخواهد داشت تا مواضع عملی بیشتری ضد اردوغان نه فقط در اوکراین بلکه در سوریه اتخاذ کند، جایی که مرزهای جنوبی ترکیه است و ارتش روسیه در آن مستقر است. این در حالی است که انتظار می رود ارتش های روسیه و سوریه در این منطقه به طور مشترک عمل کنند که در این صورت معادلات جدیدی به همراه خواهد داشت به گونه ای که سرنوشت ادلب سوریه را رقم خواهد زد به ویژه بال توجه به درز خبرهایی درمورد ائتلاف ترکیه با رژیم صهیونیستی برای رویارویی با سناریوهای مشترک روسیه و سوریه در ادلب و تحقق منافع ترکیه با کمک نیروهای سوریه دموکرات، ائتلافی که از همکاری امارات عربی متحده نیز برخوردار است، کشوری که اردوغان چندی پیش از آن دیدار کرد. گفتنی است که همه این اتفاقات در جهت تحقق منافع آمریکا و مقابله با تحرکات مشترک روسیه و سوریه با حمایت ایران علیه حضور آمریکا در شمال شرق سوریه صورت می گیرد.

با این حال همه این مسائل به روند اتفاقات در آینده و سرنوشت جنگ در اوکراین بستگی دارد و باید به انتظار نشست و اتفاقات را نظاره کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها