مرحوم بهجت سلیمان .. سرلشکر ماموریتهای دشوار

مرحوم بهجت سلیمان .. سرلشکر ماموریتهای دشوار
پنج‌شنبه 12 اسفند 1400 - 22:00

سرلشکر بهجت سلیمان رزمنده عرب و از افسران جنگ نرم و برجسته ترین مدافع آرمان فلسطین و حقوق اعراب در برابر استکبار جهانی دار فانی را وداع گفت، کاربران عربی و سوری شبکه های اجتماعی در اولین سالگرد درگذشت وی به بررسی مهمترین مراحل مبارزاتی و مشارکتش در نگارش تاریخ پرداختند.

العالم – کشکول

سرلشکر مرحوم بهجت سلیمان از افسران ارتش سوریه و از فرماندهان امنیتی بی نظیر، تحصیلکرده و فردی مطلع بود که چندین دهه پیچیده ترین و خطرناک ترین پرونده های امنیتی سوریه را اداره می کرد و تمام تجربه نظامی و اندیشه امنیتی اش را به کار برد و به یک رکن اساسی در نهاد امنیتی سوریه تبدیل شد و دستاوردهای بزرگ و مهمی را به ثبت رساند.

این تجربه به وی کمک کرد تا با بهره مندی از برهان فلسفی و دانش فراوان، مدافع بزرگی از سوریه در برابر جنگ تحمیلی علیه دمشق باشد و به یک پدیده در صفحات شبکه های اجتماعی تبدیل شود که دارای ارزش ملی و انسانی بالایی بود.

بهجت موقعیتهای نظامی، امنیتی و دیپلماتیک زیادی داشت و تا سال 2014 به عنوان سفیر سوریه در اردن بود.

وی تا زمان مرگ با تلاش شخصی خود به عنوان یک تریبون رسانه ای تکامل یافته برای دفاع از سوریه بود لذا اردن از وی خواست از این کشور برود.

بهجت پس از بازگشت به دمشق به فعالیت خود ادامه داد، حتی رسیدن به سن بازنشستگی مانع از ادامه فعالیتش نشد، بلکه با کارآمدی فراوان به فعالیت ادامه داد و از تمام واژگان سیاسی، نظامی و فلسفی موجود در حافظه اش استفاده کرد و باعث شد تا همه چیز را به درستی درباره کشور سوریه و کشورهای عربی و منطقه‌ توصیف کند و به تقویت شبکه روابطش با محور مقاومت پرداخت. محبوبیتش در میان مردم و قدرتش برای هدایت افکار عمومی باعث شد بتواند ثابت کند که نبرد فکری و آگاهی بخشی یکی از مهمترین محورهای نبرد است.

وی در سال 1949 در لاذقیه متولد شد. پس از فارغ التحصیلی از دانشکده جنگ در سال 1970 در اوایل دهه هشتاد فرمانده تیپ 41 زرهی ارتش با درجه سرهنگ دوم ستاد بود و در جنگ سال 1973 شرکت کرد.

او در جنگ 1982 با درجه سرهنگ دومی ستاد شرکت داشت، سپس افسر امنیتی تام الاختیار بود، همه اینها باعث شد شخصیتی فوق العاده داشته باشد، او تمام تجربیات امنیتی و نظامی خود را در عرصه دیپلماسی به کار گرفت. پس از آن از سال 2009 تا 2014 در اردن به عنوان سفیر سوریه بود و در امان صدای رسای سوریه علیه پایتخت های توطئه بود.

در اردن از طریق جلسات متعددی که با شخصیت‌های سازمان آزادیبخش فلسطین و جنبش فتح داشت نقش عمده‌ای در احیای روابط سوریه و فلسطین ایفا نمود و پیام محمود عباس به اسد را رساند و پس از آن بود که هياتی از فلسطین به دمشق آمد و سفارت فلسطين در دمشق افتتاح شد و جلسات متعددی برای حل بحران آوارگان فلسطينی برگزار شد.

فراموش نمی کنیم مصاحبه اش با شبکه العالم در سال 2016 در اوج جنگ تحمیلی علیه دمشق که گفت آرمان فلسطین هرگز در حکومتهای عربی نبود اما ما در سوریه آن را آرمان خود دانستیم و ایران از آن دفاع کرد، پس چطور از ایران تشکر نکنیم؟ پایداری سوریه دژ مستحکم محور محور مقاومت بود که ایران در رأس آن قرار داشت و سوریه از آن حمایت کرد و ستون فقرات آن حزب الله است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها