نشست اضطراری شورای امنیت درباره نیروگاه هسته ای اوکراین،

سازمان ملل: عملیات نظامی در اطراف تاسیسات هسته ای غیرقابل قبول و غیرمسوولانه است

سازمان ملل: عملیات نظامی در اطراف تاسیسات هسته ای غیرقابل قبول و غیرمسوولانه است
جمعه 13 اسفند 1400 - 21:48

رزماری دی کارلو، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سیاسی در نشست اضطراری شورای امنیت با موضوع حمله به نیروگاه "زاپوریژیا" اوکراین گفت: عملیات نظامی در اطراف تاسیسات هسته‌ای و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی حیاتی "غیرقابل قبول" و "بسیار غیرمسوولانه" است.

العالم - جهان

شورای امنیت سازمان ملل امروز جمعه به وقت محلی برای بررسی حمله به نیروگاه هسته ای "زاپوریژیا" اوکراین نشست اضطراری تشکیل داد. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس پس از وقوع این حمله خواستار نشست اضطراری شورای امنیت شده بود.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درحالی که از هواپیما در نشست اضطراری شورای امنیت سخن می گفت، اعلام کرد اگرچه از نظر تکنیکی، فعالیت نیروگاه هسته ای "زاپوریژیا" همچنان به صورت عادی ادامه دارد اما هیچ حالت عادی در مورد وضعیتی که نیروهای نظامی کنترل این نیروگاه را بر عهده گرفته اند، وجود ندارد.

گروسی گفت که آماده است در اسرع وقت برای مشورت با همتایان اوکراینی به چرنوبیل سفر کند، اما «در صورت لزوم، به منظور ایجاد چارچوبی باثبات و رعایت اصول اولیه ایمنی و امنیت و حفظ یکپارچگی فیزیکی تأسیسات، با نیروهای مسوول مشورت خواهد کرد.»

رزماری دی کارلو، معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در نشست اضطراری شورای امنیت با موضوع حمله به نیروگاه "زاپوریژیا" اوکراین گفت: عملیات نظامی در اطراف تاسیسات هسته‌ای و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی حیاتی "غیرقابل قبول" و "بسیار غیرمسوولانه" است.

دی کارلو گفت: حمله به تاسیسات انرژی هسته ای مغایر با قوانین بشردوستانه بین المللی است. برای جلوگیری از یک حادثه فاجعه بار هسته ای همه تلاش ها باید انجام شود.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که حملات روسیه به مراکز هسته‌ای اوکراین «تهدیدی بزرگ برای اروپا و جهان» است.

وی افزود: حمله شب گذشته روسیه، بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا را در معرض خطر جدی قرار داد. این اقدام، فوق العاده بی ملاحظه و خطرناک بود و امنیت غیرنظامیان در سراسر روسیه، اوکراین و اروپا را به خطر انداخت.
گرینفیلد ادامه داد که این حمله نشان دهنده یک "تشدید خطرناک جدید" در تهاجم روسیه به اوکراین است.

وی با بیان اینکه حملات روسیه به نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین «غیرمسئولانه و خطرناک» است، خطاب به سفیر روسیه گفت: شورای امنیت به پاسخ نیاز دارد. ما می خواهیم شما بگویید این حادثه دوباره اتفاق نمی افتد. ما از شما می خواهیم تمام نیروها و تجهیزات نظامی خود را از اوکراین خارج کنید.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز ادعای دولت اوکراین مبنی بر حمله شبانه سربازان روسی به یک مرکز هسته‌ای اوکراین را «دروغ» خواند و تکذیب کرد.

نبنزیا گفت که اتهامات علیه روسیه مبنی بر اینکه حمله به نیروگاه اتمی "زاپوریژیا" در اوکراین از طرف نیروهای روسیه انجام شده "نادرست" است.

او گفت که «ملی گراهای اوکراینی» مسوول این حمله هستند. نیروگاه هسته ای و مناطق اطراف آن توسط نیروهای روسی "محافظت" می شود.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل افزود که این نیروگاه ایمن است و خطر انتشار مواد رادیواکتیو وجود ندارد.

سفیر دولت ولادیمیر پوتین در سازمان ملل طرح این موضوع را بخشی از یک کارزار بی‌سابقه دروغ و اطلاعات نادرست و جعلی علیه روسیه دانست.


سخنگوی نیروگاه "زاپوریژیا" و شهردار شهر انرگودار اوکراین روز گذشته اعلام کرد این نیروگاه هسته‌ای که بزرگترین نیروگاه در نوع خود در اروپا می‌باشد در لحظات آغازین امروز (جمعه) پس از حمله نیروهای روسیه دچار آتش سوزی شده است.

به گزارش ایرنا،آندری توز سخنگوی این نیروگاه هسته‌ای اوکراین گفته بود: در نتیجه گلوله باران نیروگاه "زاپوریژیا" از سوی نیروهای روسیه، این نیروگاه دچار آتش سوزی شد.

وی افزود: یک واحد تولید برق این نیروگاه آسیب دیده و بخشی از آن آتش گرفته است.

تصاویر منتشر شده از دوربین مداربسته، انتشار دود و شعله‌های آتش در بخشی از این نیروگاه را نشان می‌دهند.

در همین حال دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین در توییتر خود نوشت: نیروهای روسیه از همه طرف درحال گلوله باران "زاپوریژیا" بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا هستند. این نیروگاه هم اکنون آتش گرفته است. اگر این نیروگاه منفجر شود، اثر آن ۱۰ برابر بیشتر نیروگاه چرنوبیل خواهد بود. نیروهای روسیه باید فورا به تیراندازی خاتمه دهند و به آتش نشانان اجازه دهند این آتش را خاموش کنند.

پیش از این وزارت کشور اوکراین گفته بود که نیروهای روسیه در حال تشدید تلاش‌های خود برای تصرف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا هستند.

ژاپروژیا بزرگترین سایت هسته‌ای اوکراین است که از مجموع ۱۵ رآکتور این کشور، مجهز به ۶ رآکتور است. پیشتر روسیه، کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفته است.

حادثه اتمی چرنوبیل روز ۲۶ آوریل ۱۹۸۶میلادی (۶ اردیبهشت۱۳۶۵) بر اثر وقوع دو انفجار در رآکتور این نیروگاه رخ داد که در اثر آن ۳۱ نفر در دم جان باختند.

شهر ۵۰ هزار نفری چرنوبیل در حدود ۱۲۰ کیلومتری شهر کی یف پایتخت اوکراین و محل واقع شدن نیروگاه هسته‌ای به همین نام ‌اکنون به منطقه‌ای متروکه و خالی از سکنه تبدیل شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته اعلام کرد که درخواستی از اوکراین برای ارائه کمک فوری در هماهنگی فعالیت‌ها در ارتباط با ایمنی چرنوبیل و دیگر سایت‌های هسته‌ای دریافت کرده است.

این گزارش در حال تکمیل است.

پربیننده ترین خبرها