بحران در روابط مصر و سودان بر سر پایگاه نظامی روسیه

بحران در روابط مصر و سودان بر سر پایگاه نظامی روسیه
يکشنبه 15 اسفند 1400 - 12:22

استقبال شورای حاکمیتی سودان از احداث پایگاه نظامی روسیه در این کشور خشم مسئولان مصری را برانگیخته و آنها خواستار توضیح خارطوم شده اند.

العالم - مصر

به نقل از پایگاه خبری «العربی الجدید»، برخی منابع مصری فاش کردند که مسئولان مصری ذیربط در پرونده سودان از آنچه آن را - اقدام گمراه کننده «محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدتی» نایب رئیس شورای حاکمیتی سودان در جریان سفر کوتاهش به قاهره در اواخر هفته گذشته و دیدارش با سرلشکر «عباس کامل» رئیس دستگاه کل اطلاعات مصر خواندند- ناراضی و خشمگین هستند.

به گفته این منابع، مسئولان مصری از اظهارات حمیدتی پس از بازگشت از مسکو به خارطوم و استقبال او از احداث پایگاه نظامی روسیه در خاک سودان شوکه شده اند، زیرا قاهره پیشتر اعتراض خود را نسبت به چنین اقدامی ابراز داشته و آن را تهدید کننده امنیت دریای سرخ دانسته بود.

این منابع در گفت وگو با پایگاه خبری العربی الجدید تصریح کردند: حمیدتی در سفر کوتاهش به قاهره این موضوع (احداث پایگاه نظامی روسیه در سودان) را با مسئولان مصری در میان نگذاشته بود، اما سپس به مسکو سفر کرد و در بازگشت به خارطوم این موضوع را اعلام کرد.

حمیدتی در جریان بازگشت از سفر یک هفته ای خود به مسکو گفته بود که کشورش مشکلی با روسیه یا هیچ کشور دیگری در خصوص احداث پایگاه نظامی دریایی در ساحل خود در دریای سرخ ندارد، به شرط آنکه هیچ تهدید برای امنیت ملی این کشور به شمار نرود.

این درحالی است که به گفته منابع مصری یاد شده، قاهره با چنین اقدامی مخالف است و احداث هرگونه پایگاه خارجی در نزدیک مرزها یا مناطق نفوذ و منافع خود را نمی پذیرد.

این منابع خاطرنشان کردند که قاهره در طول سه سال گذشته نیز برای جلوگیری از احداث پایگاه نظامی ترکیه در سودان وارد عمل شده بود. ترکیه در دوره حکمرانی «عمر البشیر» رئیس جمهور مخلوع سودان تلاش کرد که این پایگاه را در سودان احداث کند.

این منابع گفتند که مقامات بلندپایه مصری از حمیدتی و مسئولان سودانی خواسته اند که درباره اظهارات مربوط به پرونده پایگاه دریایی روسیه توضیح دهند. آنها همچنین بر این نکته تاکید کرده اند که چنین پروژه هایی نباید به منافع کشورهای همسایه آسیب برساند.

برپایه این گزارش، سفر اخیر حمیدتی به مسکو در سایه تلاش او برای دریافت کمک های اقتصادی صورت می گیرد، زیرا غرب در پی کودتای ماه اکتبر گذشته در سودان، کمک ها به خارطوم را قطع کرده است.

منابع مصری یاد شده گفتند: آنچه نگرانی های قاهره را تشدید کرده است، تحرکات روسیه برای توافق با سودان (به منظور احداث پایگاه نظامی دریایی در کنار دریای سرخ) در سایه وجود چیزی شبیه به یک پایگاه نظامی روسیه در مرزهای غربی مصر و به طور مشخص در منطقه شرق لیبی است.

این منابع خاطرنشان کردند: مصر پیشتر از طریق ساز وکار کشورهای ساحلی دریای سرخ وعده گرفته بود که توافق امضا شده در دوره البشیر (برای احداث پایگاه دریایی روسیه در سودان) لغو شود.

برپایه این گزارش، توافق امضا شده بین مسکو و خارطوم در دوره البشیر بر احداث تاسیسات دریایی روسیه در سودان (پایگاه دریایی) تاکید می کند؛ به گونه ای که کشتی های نظامی اتمی روسیه بتوانند در نزدیک پورت سودان پهلو بگیرند و گنجایش ۳۰۰ نظامی یا غیرنظامی را داشته باشد.

این توافق اجازه می دهد که همزمان چهار کشتی نظامی در این تاسیسات ساحلی پهلو بگیرند و این تاسیسات ساحلی روسیه برای تعمیر، پشتیبانی و استراحت پرسنل دریایی روسیه مورد استفاده قرار گیرد.

براساس این توافق، دولت سودان برای احداث این پایگاه ساحلی زمین رایگان به روسیه می دهد و مسکو حق خواهد داشت که هرگونه سلاح، مهمات و تجهیزات مورد نیاز خود را از طریق فرودگاهها و بنادر سودان برای پشتیبانی از این پایگاه وارد کند. مدت این توافق نیز ۲۵ سال تعیین شده و با موافقت دوطرف، تا ۱۰ سال دیگر قابل تمدید است.

دولت سودان در آوریل سال ۲۰۲۱ میلادی به روسیه اطلاع داد که عمل به این توافق را به حالت تعلیق در آورده است تا اینکه قوه مقننه سودان آن را تصویب کند.

برپایه این گزارش، در نوامبر سال گذشته، «عبدالفتاح البرهان» فرمانده کل ارتش سودان اعلام کرد که خارطوم ملاحظاتی در ارتباط با توافق با روسیه برای احداث پایگاه دریایی روسیه در بندر پورت سودان دارد و باید قبل از اجرا شدن آن این ملاحظات رسیدگی و حل و فصل شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها