کمیسیون اروپا: اتحادیه اروپا باید خود را از وابستگی به انرژی روسیه رها کند 

کمیسیون اروپا: اتحادیه اروپا باید خود را از وابستگی به انرژی روسیه رها کند 
يکشنبه 15 اسفند 1400 - 12:19

اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد اتحادیه اروپا باید خود را به منظور مقابله با پیامدهای اقتصادی جنگ و بحران از وابستگی به گاز و انرژی روسیه رها کند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری افه اسپانیا، رئیس کمیسیون اروپا به دنبال دیدار با پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا ضمن اعلام لزوم قطع وابستگی کشورهای قاره سبز به گاز روسیه، بر "تجربه عالی" اسپانیا در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کرد و تامین انرژی از محل این منبع پاک را تضمین "بهره‌وری انرژی" در این منطقه دانست.

فون درلاین، اسپانیا را در همراهی با اعضای اتحادیه در مقابله با شرایط جنگی اوکراین، "شریک کلیدی" خواند و تاکید کرد: اسپانیا درصد قابل توجهی از انرژی‌های تجدیدپذیر را دارا است و من مطمئن هستم که نقش مهمی در تامین انرژی اروپا ایفا خواهد کرد و برای این منظور باید روی اتصالات بین شبه جزیره ایبری و اتحادیه اروپا کار کنیم.

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا نیز تعهد این کشور به اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را تایید کرد و بر همبستگی دولت در پذیرش پناهجویان و ارسال کمک‌های بشردوستانه تاکید کرد.

سانچز همچنین اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه "دو اشتباه" مرتکب شده است: فکر می‌کند که اوکراین تسلیم می‌شود و اروپا تقسیم می‌شود.

اسپانیا به عنوان یکی از اعضای ناتو از جمله کشورهای اروپایی است که ارسال تسلیحات و پذیرش پناهجویان اوکراینی را آغاز کرده است. اسپانیا روز جمعه ۱۳۷۰ نارنجک‌انداز ضد تانک را به عنوان بخشی از نخستین محموله سلاح‌های تهاجمی خود برای کمک به مقابله با روسیه به اوکراین ارسال کرد.

مارگاریتا روبلس وزیر دفاع اسپانیا گفت: این محموله همچنین شامل مسلسل سبک و ۷۰۰ هزار گلوله تفنگ و مهمات مسلسل خواهد بود.

روبلس تصریح کرد این محموله با هواپیماهای نیروی هوایی اسپانیا به مکانی در لهستان نزدیک به مرز خواهد رفت، جایی که مقامات اوکراینی آن را دریافت خواهند کرد.

وزیر دفاع اسپانیا همچنین در بیان اهمیت تسلیحات ارسالی گفت این سلاح‌ها برای دفاع فردی مناسب هستند و حتی برای افرادی که تجربه زیادی در استفاده از سلاح ندارند، کارآمد خواهد بود.

همچنین در نخستین پرواز پس از تهاجم روسیه به اوکراین، ۲۲۷ شهروند اوکراینی که هفت نوزاد نیز بین آن‌ها است، به فرودگاه بارسلون در ایالت کاتالونیا رسیدند.

به گزارش ایرنا، اسپانیا اگر چه همسو با شرکای اروپایی خود، حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده است اما پیامدهای اقتصادی این مناقشه و آثار ناشی از تحریم‌ها علیه مسکو و همچنین قطع احتمالی عرضه گاز روسیه به نگرانی دولت اسپانیا و سایر دولت‌های اروپایی تبدیل شده است.

شعله‌ور شدن این درگیری می‌تواند منجر به قطع کامل گاز و نفت روسیه شود و نتیجه اینکه تورم در اسپانیا تا ۱۰ درصد افزایش یابد. معضلی که خود را به شکل افزایش قیمت کالاهای موجود در سبد خرید اسپانیایی‌ها نشان خواهد داد و به کم درآمدترین خانوارها ضربه خواهد زد.

طبق پیش‌بینی‌ها، قبوض انرژی به ازای هر خانوار در سال ۲۰۲۲ در آلمان به ۳ هزار و ۴۰۰ یورو، در انگلیس بیش از. ۳ هزار یورو، در فرانسه ۲ هزار ۸۰۰ یورو در ایتالیا و اسپانیا تا حدود ۲ هزار یورو خواهد رسید.

همچنین در بدترین حالت در صورتی که عرضه انرژی قطع می‌شود، قیمت انرژی تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد و به این ترتیب، متوسط ‌درآمد خانوارهای اروپایی تا ۲.۵ درصد کاهش می‌یابد.

پربیننده ترین خبرها