آمریکا به اوکراین در توسعه تسلیحات هسته‌ای کمک کرده است

آمریکا به اوکراین در توسعه تسلیحات هسته‌ای کمک کرده است
يکشنبه 15 اسفند 1400 - 14:27

یک منبع آگاه روسیه اعلام کرد که آمریکا احتمالا به اوکراین در فعالیت‌هایش در مسیر توسعه سلاح هسته‌ای کمک کرده است.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این منبع آگاه روسی آشنا به صنعت هسته‌ای خاطر نشان کرد: کی یف طی سالهای اخیر به طور فعالانه‌ای در حال بررسی احتمالات مربوط به استخراج و غنی‌سازی اورانیوم بوده و واشنگتن نیز احتمالا پلوتونیوم مناسب برای توسعه سلاح هسته ای را در اختیار اوکراین قرار داده است.

این منبع افزود: در سالهای اخیر، اوکراین اکتشاف لایه های عمیق در قلمرو معادن اورانیوم کنونی در این کشور را افزایش داد. همچنین اوکراین در راستای توسعه ذخایر اورانیوم خود به ویژه در چند منطقه گام برداشته است.

در همین زمینه، نمایندگان اوکراین مذاکراتی را با شرکت های خارجی داشته تا کی‌یف خود به مهارت غنی سازی اورانیوم دست یابد. در این میان احتمالا اوکراین از آمریکا پلوتونیوم دریافت کرده است.

این منبع خاطر نشان کرد که برای تشریع فرآیند تحقیقات و توسعه کاری در این مسیر، پلوتونیوم با کیفیت موردنیاز در مراحل اوله از خارج در اختیار اوکراین قرار داده شد. براسای اطلاعات بدست آمده، آمریکا پیشتر این مواد را به شرکای خود داده است.

موسسه فیزیک و تکنولوژی خارکیف نقش کلیدی را در حرکت اوکراین به سوی توسعه تسلیحات هسته ای اوکراین ایفا کرده اما موسسات زیاد دیگری نیز در سراسر اوکراین در این مسیر مشارکت داشته اند که موسس تحقیقات هسته‌ای در کی‌یف از آن جمله است.

پربیننده ترین خبرها