خودنمایی داعش در اردوگاه «الهول» همزمان با بحران اوکراین/ بمب ساعتی منطقه منفجر می‌شود؟

خودنمایی داعش در اردوگاه «الهول» همزمان با بحران اوکراین/ بمب ساعتی منطقه منفجر می‌شود؟
سه شنبه 17 اسفند 1400 - 12:00

در بحبوحه سرگرمی جهان به مناقشه اوکراین و روسیه، هسته‌های داعش شروع به خودنمایی در مناطق مختلف خاورمیانه به‌ویژه اردوگاه «الهول» سوریه کرده‌اند که بمب ساعتی منطقه توصیف می‌شود.

العالم - اروپا

درحالی که همه جهان سرگرم تحولات مربوط به بحران روسیه و اوکراین هستند، اخبار متفرقه در سراسر دنیا به ویژه غرب آسیا در حاشیه خبرهای جنگ اوکراین قرار می‌گیرد؛ اخباری که خالی از اهمیت نیستند و نباید نادیده گرفته شوند.

خودنمایی داعش در خاورمیانه در بحبوحه بحران اوکراین

یکی از این خبرها مربوط به تشدید تحرکات گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف خاورمیانه است. بعد از نماز جمعه هفته گذشته بود که بر اثر یک انفجار تروریستی در شهرستان «پتان» در شرق افغانستان 2 نفر کشته و 20 تن دیگر زخمی شدند، به‌فاصله کوتاهی از انتشار این خبر، منابع گزارش دادند که انفجار دیگری در مسجد پیشاور پاکستان رخ داد که در این جنایت خونین نزدیک به 60 نفر کشته و بیش از 200 تن زخمی شدند و داعش مسئولیت آن را به‌عهده گرفت.

اما علاوه بر این خودنمایی داعش در افغانستان و پاکستان، هشدارهای زیادی از جانب منابع امنیتی درباره تحرکات مشکوک این گروه تروریستی در اردوگاه «الهول» در شمال شرق سوریه مطرح می‌شود.

اردوگاه «الهول» در حومه جنوبی شهر الحسکه در شمال سوریه و نزدیکی مرزهای این کشور با عراق واقع شده است و پناهگاه امنی برای فراریان و بازداشت‌شدگان از گروه تروریستی تکفیری داعش به‌ویژه زنان و کودکان محسوب می‌شود.

این اردوگاه شامل 130 خانه است که حدود 200 خانواده را در خود جای داده است و همچنین شامل زندانهای وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) نیز می‌شود. حدود 74 هزار نفر از جمله 31 هزار سوری، 32 هزار عراقی و 11 هزار اروپایی که تعداد زیادی از آنها زن و کودک هستند در این اردوگاه سکونت دارند. دوسوم این کودکان زیر 18 سال و بیش از نیمی از آنها زیر 12 سال هستند.

خیز داعش برای تکرار سناریوی زندان الصناعه در اردوگاه الهول

از زمان فرار عناصر تروریستی داعش از زندان «الصناعه» در الحسکه سوریه طی چند هفته گذشته، نیروهای دموکراتیک سوریه موسوم به «قسد» که تحت حمایت آمریکایی‌ها هستند، تدابیر امنیتی متعددی با هدف خنثی کردن عملیات‌های داعش و تلاش این گروه تکفیری برای تکرار سناریوی زندان الصناعه در اردوگاه «الهول»، اتخاذ کرده‌اند.

تعدادی از شاخص‌های میدانی نشان می‌دهد که عناصر داعش در تلاش برای برهم دادن اوضاع امنیتی اردوگاه الهول هستند؛ جایی که اخیراً شماری از این عناصر به داخل اردوگاه نفوذ کرده‌اند، همچنین اطلاعات نشان می‌دهد که نیروهای قسد علی‌رغم اقدامات پیشگیرانه موفق به کنترل اوضاع اردوگاه الهول نشده‌اند و داعشی‌ها توانستند با وجود بازدیدهای مکرر ائتلاف آمریکایی از این اردوگاه، به آن نفوذ کنند.

اطلاعات نشان می‌دهد بعد از عملیاتی که عناصر داعش چند هفته قبل در زندان الصناعه سوریه انجام دادند، اردوگاه الهول یکی از مهمترین اهداف این گروه تروریستی است و در صورتی که این اردوگاه مورد حمله احتمالی عناصر داعش قرار بگیرد باید منتظر تشدید حملات داعش در شهرهای اطراف اردوگاه نیز باشیم.

طی روزهای اخیر شماری از عناصر داعش توانستند برای نخستین بار از زمان تأسیس اردوگاه الهول به آن حمله کنند که همین امر شاخصی از احتمال بازگشت تروریست‌های داعش به اردوگاه الهول است، به‌ویژه که این اتفاق همزمان با انجام ترورهای مداوم در نزدیکی این اردوگاه رخ می‌دهد؛ جایی که از ابتدای سال جاری 14 مورد ترور توسط داعشی‌ها در این منطقه انجام شده است.

نفوذ داعشی‌ها به اردوگاه الهول

منابع آگاه از داخل اردوگاه الهول گزارش می‌دهند که طی چند روز اخیر عناصر داعش با نفوذ به داخل این اردوگاه به بخش عراقی‌ها رسیده از ساکنان آنجا خواستند که به ایدئولوژی داعش عمل کنند و با این عناصر همراه شوند. بعد از آن ساکنان اردوگاه به نیروهای قسد اطلاع دادند که تروریست‌های داعش وارد اردوگاه شده‌اند و سپس درگیری شدیدی میان این نیروها و تروریست‌های داعش اتفاق افتاد که طی آن دو تن از تروریست‌ها کشته شده و دو نفر فرار کردند و شماری از نیروهای قسد نیز زخمی شدند.

شامگاه چهارشنبه گذشته نیز عناصر داعش به مرکز بازرسی بخش ششم اردوگاه الهول حمله کردند که طی آن یک نیروی امنیتی قسد کشته شد و چند نفر دیگر زخمی شدند. بین مهاجمان چند نفر جلیقه انفجاری پوشیده بودند که با مداخله نیروهای قسد پیش از منفجر کردن خود از پای درآمدند و چند نفر دیگر دستگیر شدند اما در نتیجه این درگیرها 4 تن از ساکنان اردوگاه از جمله یک کودک و دو زن زخمی شدند.

منابع با اشاره به اقدامات وحشیانه تروریست‌های داعش در داخل اردوگاه که موجب ایجاد رعب و وحشت میان ساکنان آن شده است اعلام کردند هیچ‌کدام از اقدامات نیروهای قسد و ائتلاف آمریکایی مانع از نفوذ داعشی‌ها به اردوگاه نمی‌شود و این تروریست‌ها همچنان به تحرکات خود در ایجاد رعب و وحشت میان ساکنان اردوگاه ادامه می‌دهند.

از زمان حمله عناصر داعش به زندان الصناعه، نیروهای قسد تدابیر مختلفی از جمله بستن دروازه اصلی اردوگاه الهول توسط تپه‌های خاکی اتخاذ کرده و یک ورودی را به ائتلاف بین‌المللی به‌سرکردگی آمریکا اختصاص داده‌اند تا مانع هرگونه تحرکات تروریستی داعش برای نفوذ به داخل اردوگاه الهول شوند.

تاکتیک جدید داعش در نفوذ به اردوگاه الهول

با وجود این، به‌نظر می‌رسد که عناصر داعش تاکتیک جدیدی برای نفوذ به داخل اردوگاه در نظر گرفته‌اند و همه کسانی را که مانع از ورود آنها به داخل اردوگاه می‌شوند ترور می‌کنند. این عناصر توانسته‌اند رعب و وحشت زیادی میان نگهبانان ایجاد کنند که همین مسئله مانع از مقاومت نگهبانان مقابل عناصر داعش می‌شود و درنتیجه داعشی‌ها به‌راحتی می‌توانند وارد اردوگاه شوند.

بر این اساس ناظران امور پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است داعشی‌ها در مدت زمان کوتاه بتوانند کنترل اردوگاه را به‌دست بگیرند، در همین زمینه رسانه‌های وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه نسبت به خطری که داعش برای اردوگاه الهول ایجاد کرده‌اند و احتمال تکرار سناریوی فرار داعشی‌ها از زندان الصناعه در داخل این اردوگاه، هشدار می‌دهند.

یک منبع امنیتی آگاه در این زمینه اعلام کرد، طبق اطلاعات موثق، عناصر داعش در حال آماده‌سازی برای سیطره کامل بر اردوگاه الهول هستند، همچنین از زمان حمله تکفیر‌ی‌های داعش به زندان الصناعه اطلاعات زیادی درباره احتمال حمله این گروه تروریستی به اردوگاه الهول منتشر شده است.

این منبع با ابراز اینکه گروهی از هسته‌های داعش از دوشنبه گذشته در حال زمینه‌سازی برای انجام عملیات در داخل اردوگاه الهول هستند تأکید کرد: احتمالاً این گروه طی روزهای آینده تلاش برای اجرای عملیات خود را آغاز خواهد کرد.

منابع امنیتی عراقی نیز هفته گذشته هشدار دادند که سرکرده‌های فراری گروهک تروریستی داعش از زندان الحسکه سوریه برای فراری دادن عناصر تروریستی خود از اردوگاه الهول، در تدارک حمله به این اردوگاه هستند، بر این اساس سرکرده‌های داعش اطلاع داده‌اند که حمله به اردوگاه الهول به‌زودی انجام می‌شود. برخی سرکرده‌های داعش در داخل اردوگاه الهول نیز به‌ازای پرداخت پول زیاد، موفق به فرار به‌سوی مناطق غربی و شمالی سوریه و ترکیه شده‌اند.

از طرف دیگر دیروز در پی تلاش عده‌ای برای فرار، اردوگاه خانواده‌های اسرای داعشی الهول دچار حریق شد. بر اساس گزارش منابع خبری این آتش‌سوزی عمدی بوده است و زنان داعشی قصد داشتند با ایجاد این حریق متواری شوند، همچنین دیده‌بان حقوق بشر سوریه در 1 مارس از درگیری و تنش در این اردوگاه خبر داد و اعلام کرد که اردوگاه الهول به‌دنبال تیراندازی افراد ناشناس که احتمالاً از هسته‌های داعش بودند شاهد ایجاد تنش بوده است.

ماه گذشته نیز سازمان ملل متحد نسبت به تشدید اوضاع امنیتی در اردوگاه الهول که بیش از 70 هزار ساکن دارد و 80 درصد آنها زن و کودک هستند هشدار داد. کمیته کاری شورای امنیت سازمان ملل نیز ابراز نگرانی کرد که اردوگاه‌ها و بازداشتگاه‌های آوارگان داعشی به‌ویژه در شمال شرق سوریه می‌توانند تبدیل به یک تهدید بالقوه شوند.

این کمیته همچنین به گزارش‌های مربوط به تحرکات داعش در گسترش ایدئولوژی این گروه تروریستی و آموزش و جذب عناصر جدید و نیز جمع‌آوری کمک‌های مالی و تحریک برای اجرای عملیات در داخل اردوگاه الهول اشاره و تأکید کرد، علاوه بر هسته‌های خفته داعش که در بیرون از اردوگاه و در مناطق مختلف مستقر هستند آوارگان و بازداشت‌شدگان داعشی معتقدند که اردوگاه الهول آخرین سنگر داعش است.

بمب ساعتی منطقه منفجر می‌شود؟

بر اساس این گزارش، منابع امنیتی هشدار می‌دهند که اغلب کودکان ساکن در اردوگاه الهول زیر سن قانونی هستند و با تحریکات هسته‌های داعش آماده می‌شوند تا در آینده به عضویت این گروه تروریستی در بیایند.

در این شرایط کارشناسان معتقدند که اردوگاه الهول به‌عنوان مکانی جدا از همه جهان تلقی می‌شود و در قالب یک «بمب ساعتی» عمل می‌کند.

از سوی دیگر گزارش‌های جسته و گریخته‌ای که در رسانه‌های منطقه‌ای و غربی هم بازتاب می‌یابد، حکایت از تقلای شدید داعش برای جذب نیرو و سازماندهی مجدد دارد. این گروه تروریستی و تکفیری عمده فعالیت‌هایش را از اردوگاه‌های پناهندگان شروع کرده است و الهول بیش از سایر اردوگاه‌ها در کانون توجه قرار دارد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها