اولیانوف: شورای حکام آژانس امروز درباره ایران نشست برگزار می‌کند

اولیانوف: شورای حکام آژانس امروز درباره ایران نشست برگزار می‌کند
سه شنبه 17 اسفند 1400 - 15:53

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از برگزاری نشست شورای حکام آژانس درباره موضوع ایران خبر داد.

العالم - «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از برگزاری نشست شورای حکام آژانس درباره ایران خبر داد.

وی در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، در این خصوص نوشت: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) در مورد موضوعات دستور کار خود در رابطه با ایران بحث خواهد کرد».

روز گذشته (دوشنبه)، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای در آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مذاکرات سازنده با «محمد اسلامی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ابراز خرسندی کرد.

وی اینگونه گفت: «در خصوص سفر به تهران و دیدار با «محمد اسلامی» رئیس‌ سازمان انرژی اتمی ایران گفت: من خرسندم که به اطلاع شما برسانم که در جریان سفر روز شنبه به تهران و پس از مذاکرات سازنده، من و معاون رئیس‌جمهور ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی توانستیم در خصوص مجموعه‌ای از اقداماتی که راهنمای کار ما خواهد شد، به توافق برسیم. کارهای زیادی پیش‌رو داریم و تازه شروع کرده‌ایم».

سپس، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک کنفرانس خبری در وین بر لزوم پایبندی ایران به توافقات پادمانی گفت که مسائل پادمانی به توافق برجام ارتباطی ندارد و ایران باید تحت هر شرایطی به این توافقات پایبند باشد.

مدیرکل آژانس در این خصوص گفت: «مسائل پادمانی ارتباطی به برجام و توافقات دیگر ندارد. این ها دو موضوع موازی هستند و ایران صرفنظر از برجام و هر توافق دیگری با هرکشور دیگری باید به توافقات پادمانی پایبند باشد و این وظیفه آن‌ها است».

دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است.

با اینحال علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب چهارم اسفند ماه در چارچوب ترددهای معمول در جریان گفت‌وگوها، در سفری کوتاه راهی تهران شد، ولی هیأت کارشناسی ایران در وین حضور داشتند و به رایزنی‌ها ادامه دادند. باقری روز دوشنبه نهم اسفند دوباره به وین بازگشت و مذاکرات در وین کماکان در جریان است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته هم در نشست هفتگی با خبرنگاران بار دیگر با بیان این‌که هیچ زمانی را به عنوان ضرب الأجل نه می‌پذیریم و نه به آن نگاه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: مسیر بازگشت آمریکا به برجام یک شبه نخواهد بود.

پربیننده ترین خبرها