بحران اوکراین؛ سقوط اخلاقی رسانه‌های آمریکایی و اروپایی

بحران اوکراین؛ سقوط اخلاقی رسانه‌های آمریکایی و اروپایی
چهارشنبه 18 اسفند 1400 - 13:10

جنگ در اوکراین جنبه‌های مختلفی را متبلور ساخته که بازتاب جنبه انسانی به دلیل نحوه تعامل رسانه‌‌های غربی، نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های مردم‌نهاد با بحران اوکراین، مهم‌ترین جنبه آن است.

العالم- نظرکده

نحوه پوشش‌ اخبار مربوط به جنگ اوکراین در رسانه‌های غربی از جمله رسانه های آمریکایی بسیار سوال‌برانگیز است و این سوال به معنای انتقاد از روزنامه‌نگارانی نیست که با ملت اوکراین که از عملیات نظامی روسیه متضرر شده‌اند، همدردی می‌کنند، بلکه درخواست از این روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها است که به تراژدی‌های انسانی در دیگر کشورهای جنگ‌زده به‌ویژه در منطقه عربی و اسلامی نیز توجه کنند.

کارشناسان معتقدند که نحوه تعامل سرمداران کشورهای سرمایه‌داری وحشی با جنگ اوکراین، ماهیت آنها را برملا کرده است، سیاست غرب و استانداردهای دوگانه آن تازگی ندارد؛ زیرا که ملت‌های عربی و مسلمانان در یمن، فلسطین و سوریه و دیگر مناطق به خوبی آگاه شده‌اند که غرب خون عرب‌ها را بی‌‌ارزش و قربانیان را اعداد و ارقام می‌داند نه بشر و نه انسان، ولی زمانی‌که منافع غرب در میان باشد قیامت برپا می‌شود.

این کارشناسان تصریح می کنند، این موضوع که رسانه‌های غربی به تحولات جاری در اوکراین بسیار اهمیت می‌دهند به دلیل حس دوستی آنها با ملت اوکراین نیست بلکه بازتاب‌دهنده حس کینه و تنفری است که آنها نسبت به روسیه دارند؛ زیرا روسیه به عنوان ابرقدرت توانست بعد از ائتلاف با چین و گروه شانگهای، قوانین بازی تک‌قطبی تحت سلطه آمریکا را تغییر دهد.

کارشناسان افزودند، نمونه‌های زیادی درباره استانداردهای دوگانه رسانه‌های آمریکایی و غربی وجود دارد از جمله اینکه، بستن شبکه‌های تلویزیونی روسی و سوریه، که ریاکاری و نفاق این رسانه‌ها را به وضوح به نمایش گذاشت.

از سوی دیگر، ناظران بر این باورند که جنگ اوکراین سقوط اخلاقی غرب را به نمایش گذاشت و ثابت کرد موضوع حقوق بشر که بعد از جنگ جهانی دوم مطرح شده، موضوعی است که آمریکا صرفا در صورت نیاز و در راستای تامین منافع خود، به آن متوسل می‌شود.

مقامات یمنی نیز معتقدند که غرب بر سازمان ملل و نهادهای مرتبط با آن سلطه دارد و بازی غیرانسانی که مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن، به نفع ائتلاف متجاوز ایفا می‌کند همان بازی است که غرب آن را در اوکراین ولی به نفع خود انجام می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها