شرکت نفت یمن: آمریکا و انگلیس دزدی دریایی علیه کشتی‌های یمن را مدیریت می‌کنند

شرکت نفت یمن: آمریکا و انگلیس دزدی دریایی علیه کشتی‌های یمن را مدیریت می‌کنند
پنج‌شنبه 19 اسفند 1400 - 19:46

مدیر اجرایی شرکت نفت یمن اعلام کرد که انگلیس و آمریکا سیاست دزدی دریایی علیه کشتی‌های سوخت‌رسان یمن را با اهداف نظامی و سیاسی خود مدیریت می‌کنند.

العالم - یمن

«عمار الاضرعی» مدیر اجرایی شرکت نفت یمن امروز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی این شرکت در صنعا درباره تداوم دزدی دریایی ائتلاف متجاوز علیه کشتی‌های سوخت‌رسان یمن و ممانعت از ورود آنها به بندر الحدیده و پیامدهای منفی آن گفت: انگلیس و ایالات متحده آمریکا سیاست سیستماتیک دزدی دریایی علیه کشتی‌های سوخت‌رسان یمن و محاصره مشتقات نفتی این کشور را برای دستیابی به اهداف سیاسی و نظامی خود مدیریت می‌کنند.

وی اشاره کرد که در سال 2021 دزدی دریایی علیه کشتی‌های سوخت‌رسان یمن تشدید شد و یمنی‌ها تنها 5 درصد از سوخت موردنیاز خود را به دست آوردند.

الاضرعی با ابراز اینکه تأمین سوخت از طریق بنادر اشغال‌شده توسط ائتلاف متجاوز حدود 50 درصد بیشتر از واردات سوخت از طریق بندر الحدیده هزینه دارد تأکید کرد، مردم یمن در سال 2021 حدود 6 میلیون دلار هزینه برای دریافت سوخت از طریق گذرگاه‌های زمینی پرداخت کرده‌اند که این مبالغ به جیب مزدوران رفته است.

عمار الاضرعی تصریح کرد: تانکرهای سوخت باید یک‌هزار و 300 کیلومتر را در جاده طولانی و پر از خطر طی کنند تا به مناطق آزاد برسند.

وی با اشاره به تشدید سیاست دزدی دریایی ائتلاف متجاوز علیه کشتی‌های سوخت‌رسان یمن در سال 2021 تأکید کرد که هر شهروند یمنی برای 20 لیتر بنزین باید 6300 ریال بپردازد و این هزینه‌های غیرقانونی اضافی به جیب مزدوران می‌رود و بودجه مالی تجاوزات آنها علیه یمنی‌ها را تأمین می‌کند.

مدیر اجرایی شرکت نفت یمن در پایان گفت: در حالی که کل جهان امروز در نتیجه گرانی نفت فریاد می‌زند؛ ما دو سال است که فریاد می‌زنیم هیچ کشتی سوخت‌رسانی وارد یمن نمی‌شود مگر اینکه 60 تا 80 درصد جریمه بپردازد.

محمد مفتاح، مشاور شورای‌عالی سیاسی در صنعا در جریان شرکت در راهپیمایی در بزرگترین میدان صنعا در محکومیت محاصره یمن گفت: راهپیمایی‌ها در استان‌های مختلف تحت سیطره انصارالله در واکنش به ممانعت ائتلاف سعودی ـ اماراتی برای ورود کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی به بندر الحدیده است.

این اعتراضات بعد از آن شکل گرفت که ائتلاف سعودی ـ اماراتی کشتی‌های حامل سوخت بنزین و دیزل را توقیف کرده مانع ورود آن‌ها به بندر الحدیده شد، این درحالی است که تجار فرآورده‌های نفتی به وارد کردن نفت از بندر الفجیره امارات براساس شروط قبلی پایبند هستند، همچنین ائتلاف متجاوز عمداً برخی گذرگاه‌های زمینی را که از طریق آن مقادیری از فرآورده‌های نفتی از طریق تانکرها از استان‌های جنوبی منتقل می‌شد، بسته‌ است.

این بحران موجب افزایش قیمت‌های مواد غذایی و کالاهای اصلی و افزایش قیمت خدمات و تهدید به توقف فعالیت‌های تجاری و صنعتی و آسیب به بخش کشاورزی شده است. به‌دنبال این اقدامات فرماندهی ائتلاف متجاوز اخیراً از زیر بار مسئولیت خود درباره آزاد کردن کشتی‌های سوخت که از چند ماه پیش توقیف بوده‌اند شانه خالی کرد؛ اما شرکت نفت در صنعا که سازمان ملل را مسئول توقف فعالیت بخش‌های انسانی کرده است و نسبت به فاجعه انسانی به‌دلیل کمبود سوخت هشدار داده است، روز دوشنبه اعلام کرد که کشتی‌هایی که ائتلاف عربستان مدعی شده آن‌ها را آزاد کرده است همچنان مقابل بندر جیزان عربستان توقیف هستند.

پربیننده ترین خبرها