العالم - زلال قرآن
به گواه آیات زیر:
1-آیه 53 سوره مبارکه حج:
« لِيَجْعَلَ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ فِتْنَةً لِلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ»
ترجمه: (تا خدا به آن القائات شیطان کسانی را که دلهایشان مبتلا به مرض (نفاق وشک یا کفر) و قساوت است بیازماید (و باطن آنها را پدیدارسازد) و همانا (کافران و) ستمکاران عالم سخت درستیزه و دشمنی دور (از حق) می باشند).
2– آیه 35 سوره مبارکه انبیاء:
« كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ»
ترجمه: (هرنفسی مرگ را می چشد، و ما شما را به بد و نیک و خیرات و شرورعالم مبتلا کنیم تا شما را بیازماییم و (هنگام مرگ) به سوی ما بازگردانده می شوید)
سُنت ابتلا و امتحان وآزمایش، از نوامیس عمومی الهی است، که خداوند قادر قهار بواسطه آنها عیار صداقت و اخلاص بندگان را محک می زند، به همین سبب آدمی را با ویژگی اختیار و قدرت انتخاب خلق کرده و به اقتضای حکمت بالغه خود راه صلاح و فساد واطاعت و معصیت را پیش پای اونهاده و با اهداء عقل وارسال رسل و نزول وحی مزایای طاعت و عبادت و عبودیت را از یک طرف، و مضرّات کفروشرک و نفاق و معصیت را به اشکال مختلف و به وضوح و صراحت بیان فرموده، تا انسان با تشخیص حق از باطل و با انتخاب راه حق و حرکت صحیح در آن، در صراط مستقیم سعادت و رستگاری قرارگیرد و صحنه های مختلف زندگی را میدان آزمایش و امتحان اومقررفرموده تا با ایجاد تَنَبُّه اورا به ظرافت راه درست، بیشترآشنا وحساس نموده و نقاط ضعف و قوّتش را هر چه بهتر پیش چشمش مجسم سازد، و با خروج از غفلت و دقت و توجه هر چه بیشتر راه حق را انتخاب کرده و از اختیار کردن راه باطل بپرهیزد.