خطیب زاده در پاسخ به العالم:

دولت مرکزی عراق در قبال تهدیدات از خاک این کشور علیه ایران، مسئول است/ با وجود تذکرات بسیار متاسفانه خاک عراق مورد سوءاستفاده طرف‌های ثالث قرار گرفت/ به هیچ وجه پذیرفته نیست که عراق کانون ایجاد تهدید برای ایران باشد

دولت مرکزی عراق در قبال تهدیدات از خاک این کشور علیه ایران، مسئول است/ با وجود تذکرات بسیار متاسفانه خاک عراق مورد سوءاستفاده طرف‌های ثالث قرار گرفت/ به هیچ وجه پذیرفته نیست که عراق کانون ایجاد تهدید برای ایران باشد
دوشنبه 23 اسفند 1400 - 12:38

سخنگوی وزارت خارجه گفت: رژیم اشغالگر قدس بداند اشراف اطلاعاتی نسبت به تمام نقاطی که حضور دارد، داریم.

العالم _ ایران / سیاسی

"سعید خطیب زاده" سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار العالم مبنی بر اینکه پیش ازاین بارها و از مجاری مختلف به مسئولان عراقی و همچنین اقلیم کردستان عراق نسبت به تعرضات رژیم صهیونیستی از داخل اقلیم علیه ایران به شکلی مستند تذکر داده اید چرا محل اثر واقع نشده است؟ و آیا اقدام موشکی سحرگاه یکشنبه می تواند مسیر ادامه اقداماتی اینچنین علیه کشور را سد کند؟ خاطرنشان کرد، آن‌چه مشخص است دولت مرکزی عراق مسئولیت قطعی دارد برای اینکه جغرافیای عراق محل تهدیدی برای کشور همسایه ایران نباشد. در تمامی موارد تذکراتی به کرار داده شده اما متاسفانه خاک عراق مورد سوءاستفاده طرف‌های ثالث، ضد انقلاب و گروهک‌های تروریستی ضد ایران بوده و آمریکا از داخل عراق عملیات نظامی علیه ایران انجام داده و رژیم اشغالگر قدس پایگاه‌های خرابکاری در عراق دارد. آنچه به دولت عراق اعلام کردیم این است که شرط دوستی احترام به منافع و حاکمیت و مهمتر از همه حفظ پایداری این روابط است. تذکرات ما نادیده گرفته شد و یکی از کانون‌های دسیسه و خرابکاری به صورت مسؤولانه مورد حمله قرار گرفت.

خطیب‌زاده عنوان کرد: امیدواریم پیام گرفته شده باشد. به صورت سیاسی و دیپلماتیک و غیراعلامی قبلا هم پیام‌هایی را فرستاده بودیم ولی واقعا در نقطه‌ای قرار گرفتیم که بی توجهی می‌شد و امنیت مرزهای ما خدشه دار شده بود. برخی کشورهایی که خودشان در نقض مکرر حاکمیت کشورهای دیگر و کشورهای همسایه و از جمله عراق نقش دارند نیرو فرستادند و کشورهای همسایه خود را اشغال کردند. شاهد برخی اظهارات از سوی آنها هستیم که توجه آنها را جلب می‌کنیم که به مسؤولیت خود بیش از پیش توجه کنند.

وی اظهار داشت: به هیچ وجه پذیرفته نیست که یکی از همسایگان ما که روابط عمیق و تعامل با ما دارد کانون ایجاد تهدید برای ایران باشد. این کانون تهدید شدن به یک کشور ثالث برنمی‌گردد. رژیم صهیونیستی بارها و بارها از داخل خاک عراق ناامنی ایجاد کرده است. ایران تحمل نمی‌کند کانونی در نزدیکی مرزهایش کانون خرابکاری و اعزام گروه‌های تروریستی باشد چه توسط گروهک‌های ضد انقلاب و چه رژیم صهیونیستی در داخل اقلیم. در ملاقات‌ها گفته شده و انتظارم از دولت مرکزی عراق این است که یک بار برای همیشه به این وضعیت پایان دهد و اجازه ندهد مرزهایش مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: رژیم اشغالگر قدس بداند اشراف اطلاعاتی نسبت به تمام نقاطی که حضور دارد، داریم.

پربیننده ترین خبرها