پیام های آمریکا در سوریه؛ اعمال فشار بر دمشق و مسکو

پیام های آمریکا در سوریه؛ اعمال فشار بر دمشق و مسکو
دوشنبه 23 اسفند 1400 - 14:53

با گذشت چند هفته از آغاز جنگ روسیه و اوکراین و شراره های نظامی و سیاسی و اقتصادی آن، اکنون روشن شده است که ابعاد این جنگ به گونه ای است که کل جهان را در آستانه انفجار قرار داده است. این حادثه با دیگر مسائل جاری منطقه – که تا چند روز پیش در صدر مسائل جهانی بودند – پیوند خورده است و آمریکا می کوشد به بهانه بحران در اوکراین، زورآزمایی با روسیه و دولت سوریه را در مناطق تحت اشغال قسد و جنوب سوریه به اوج برساند.

العالم - کشکول

همه شاخص ها حکایت از آن دارند که یکی از جبهه های مقابله آمریکا با روسیه، شمال شرق سوریه خواهد بود؛ و دولت آمریکا از آنجا که نمی خواهد به اختلافات خود با روسیه در پرونده سوریه فیصله دهد، از تبعات و پیامدهای جنگ اوکراین به عنوان اهرم فشاری علیه روسیه در این پرونده در سطوح نظامی، سیاسی و امنیتی بهره برداری خواهد.

همه می دانند که منافع آمریکا و روسیه در این شرایط دشوار ایجاب می کند که به توافق های موجود بین خود و تئوری عدم برخورد در شمال شرق سوریه پایبند بمانند. با این حال شاهد حرکت تازه ای از آمریکا در این منطقه هستیم که به احتمال قوی گویای تلاش های این کشور برای اعمال فشار بر دمشق و مسکوست؛ به عنوان مثال می توان به برخی اقدامات قسد و حمله به مواضع ارتش سوریه در منطقه حومه تل تمر در حومه حسکه و اقدام ترکیه به نقض مکرر آتش بس در این منطقه اشاره کرد. ضمن اینکه نیروهای آمریکایی هم تجهیزات نظامی بیشتری را برای تقویت پایگاه های خود در مناطق تحت اشغال قسد ارسال می کنند. این در حالی است که نیروهای روسیه هم با تقویت تجهیزات نظامی خود در این منطقه به خصوص ارسال تانک و توپخانه به دیر الزور و تشدید تحرکات جاسوسی، سعی می کنند پاسخ تحرکات آمریکایی ها را بدهند. روسیه همچنین جنگنده های بیشتری را در فرودگاه های قامشلی در حسکه و الطبقه در رقه مستقر کرده است.

از اینها گذشته ترکش های بحران روسیه و اوکراین به مرزهای جنوبی سوریه هم رسیده است از جمله شواهد این مدعا می توان به افزایش تعداد ترور شخصیت های در روزهای اخیر در درعا اشاره کرد. کما اینکه برخی اطلاعات هم حکایت از آن دارد که گروه های مسلح درعا در اردن با هم دیدار کرده اند؛ همزمان تحرکات نظامی و تجسسی اردن در مرزهای اردن و سوریه افزایش چشمگیری یافته اند به طوری که نیروها و تجهیزات جنگی سبک و یگانهای تجسسی و دوربین های نظارت و کنترل بیشتری در اختیار یگان مرزی اردن در این منطقه قرار داده شده اند. در بعد امنیتی و جاسوسی نیز آمریکایی ها ارتش اردن را به تجهیزات تجسسی و جنگ الکترونیکی برای کار گذاشتن در مرز سوریه، مجهز کرده اند.

در بعد سیاسی نیز منطقه ما هیچگاه از تبعات جنگ روسیه و اوکراین در امان نبوده است به طوری که پدرسون، نماینده ویژه سازمان ملل پیوسته درباره تأثیر این جنگ و پیامدهای آن برای مانع تراشی در مسیر حل سیاسی بحران در سوریه ابراز نگرانی کرده است. همچنین واشنگتن متحدان اروپایی و عرب خود در پرونده سوریه را به جلسه هماهنگی در سوم مارس برای بررسی پیامدهای جنگ بر مسأله سوریه دعوت کرد. نتیجه این جلسه بیانیه ای بود که شرکت کنندگان در این جلسه بر پایبندی خود به راه حل سیاسی تأکید کرده و از طرح "قدم به قدم" گیر پدرسون، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه استقبال کردند.

همه اینها نشان می دهند که دولت سوریه همچنان در خطر است و همگی با شرایطی بسیار حساس برای حفظ دستاوردهای دولت و ارتش سوریه رو به رو هستند. زیرا شواهد حکایت از آن دارند که تلاش می شود سوریه را به نقطه تنش و درگیری برگردانند.

  • حسام زيدان

پربیننده ترین خبرها