دشمنی بایدن با مردم سوریه در اوج بحران اوکراین؟

دشمنی بایدن با مردم سوریه در اوج بحران اوکراین؟
شنبه 21 اسفند 1400 - 18:27

خبر: امریکا طرحی را در دست بررسی دارد که به موجب آن بخش هایی از سرزمین سوریه که تحت سیطره کردهای مسلح گروه "قسد" و ترکیه هستند، از تحریم های واشنگتن و قانون سزار معاف خواهد شد.

تحلیل:
-به موجب این طرح سرمایه گذاران و شرکت های خارجی از تحریم ها و تضییقات ناشی از اعمال قانون آمریکایی سزار در مناطق تحت کنترل قسد و بخشی از مناطق تحت سیطره ترکیه معاف خواهند شد. البته این طرح شامل ادلب و منطقه عملیاتی "شاخه زیتون" نخواهد شد. دلیل این امرهم به خاطر تسلط "النصره"بر این مناطق اعلام شده است.

مفهوم این تصمیم آمریکا آن است که اعمال تحریم ها و تضییقات بر مردم سوریه بیش از آنکه در مناطق تحت تسلط نظام سوریه موثر واقع شده باشد، دشمنان مردم سوریه اعم از کردها و اشغالگران ترک را متاثرساخته است و لذا آمریکا برای خروج از این وضعیت به فکر چاره اندیشی افتاده است.
-اینکه این طرح دربخشی از اهداف خود معافیت مناطق تحت تسلط ترکها را نیز شامل شده است به نظر بی ارتباط با استقبال ترکیه از رییس اسرائیلی "اسحاق هرتسوک" نباشد. با این حساب دور از ذهن نیست که این اقدام آمریکا در واقع پاداشی به دولت ترکیه به خاطرتجدید نظر در روابطش با اسرائیل باشد.
-بایدن علی رغم علاقمندی اش به کردهای سوریه کاملا براین نکته واقف است که کردستان مستقل و خودمختار در آینده سوریه هیچ جایی ندارد اما با توجه به اینکه بخش اعظم نفت و گاز سوریه درمنطقه شمال شرق سوریه قرار دارد که تحت تصرف گروه مسلح کردی "قسد" است، می کوشد تا حداکثر حمایت را ازکردها به عنوان آخرین نیروی آسیب رسان و مخالف نظام سوری به عمل آورد و از آنها استفاده حداکثری در جهت جبران شکست های 11ساله اش درسوریه بنماید.
-اهمیت سوریه برای دولت بایدن به میزانی است که علی رغم تمرکز این روزهای کشورش بر ماجرای بحران اوکراین به هیچ وجه راضی نمی شود از مبارزه با نظام حاکم سوریه ذره ای کوتاه بیاید. این مساله هم قوت نظام و ملت سوریه را نشان می دهد و هم حکایت از آن دارد که آمریکا در مقام تسویه حساب با روسیه بنا ندارد امکان استفاده ازهیچ اهرم فشار احتمالی را ازدست بدهد.

پربیننده ترین خبرها