زلال قرآن (448)؛

چه دلیلی بر یکپارچگی نظام عالم وجود دارد ؟

چه دلیلی بر یکپارچگی نظام عالم وجود دارد ؟
دوشنبه 23 اسفند 1400 - 23:10

العالم _ زلال قرآن

ازدقت وتامل درحقیقت آیات زیر:

1– آیه 5 سوره مبارکه زمر:
« خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ يُكَوِّرُاللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ وَيُكَوِّرُ النَّهَارَعَلَى اللَّيْلِ وَسَخَّرَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَكُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى أَلَا هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفَّارُ»
ترجمه: (آسمانها و زمین را به حق و راستی (و برای حکمت وغرض ثابتی) ایجاد کرد، شب را بر روز و روز را بر شب بپوشاند وخورشید و ماه را مسخرکرده، هر یک (بر مدارخود) به وقت معیّن گردش می‌ کنند. آگاه باشید که او خدای مقتدر مطلق و بسیارآمرزنده است).
2– آیه 2 سوره مبرکه رعد:
« اللَّـهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِعَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى يُدَبِّرُ الْأَمْرَ يُفَصِّلُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ بِلِقَاءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ»
ترجمه: (خداست آن ذات پاکی که آسمانها را چنان که می ‌نگرید بی‌ستون برافراشت آن ‌گاه برعرش (قدرت بر وجود کل) قرار گرفت و خورشید و ماه را مسخّر اراده خود ساخت که هر کدام دروقت خاص به گردش آیند، امرعالم را منظم می‌سازد و آیات (قدرت) را با دلایلی مفصل بیان می ‌دارد، باشد که شما به ملاقات پروردگارخود یقین کنید).
این نتیجه بدست می آید که، نظام عالم هستی نظامی است واحد ویکپارچه که تحت تدبیرحکیمانه مُدبری واحد که خالق کل عالم است وبرآن سیطره قیومی دارد اداره می شود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها