میشل عون: در گزینه‌های استراتژیک سیاسی با حزب‌الله توافق داریم

میشل عون: در گزینه‌های استراتژیک سیاسی با حزب‌الله توافق داریم
سه شنبه 24 اسفند 1400 - 11:23

رئیس جمهور لبنان با اشاره به اینکه جریان وابسته به وی و حزب‌الله در گزینه‌های استراتژیک سیاسی توافق دارند تاکید کرد که توافق با حزب‌الله تا انتها مسیر خود را طی خواهد کرد.

العالم - لبنان

«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان اعلام کرد که روند تحقیقات جنایی در حساب‌های بانک مرکزی این کشور به مراحل پایانی رسیده و نتیجه آن اطمینان بخش است.

عون اظهار داشت: روندهای قضایی در داخل و خارج لبنان می‌تواند به تعویق بیفتد اما متوقف کردن آن غیرممکن است. همچنین اهمیت نبرد برای آزادکردن سپرده‌های مردم کمتر از نبرد برای آزادی تصمیم سیاسی نیست.

رئیس جمهور لبنان در ادامه تاکید کرد، سیاستی که در آن با حزب‌الله تفاهم و توافق داریم مربوط به گزینه‌های استراتژیک سیاسی است. توافق «مار میخائیل» یک توافق بین دو گروه است و برخلاف آنچه که بسیاری تصور می‌کنند این تفاهم مسیر خود را تا انتها طی خواهد کرد.

ششم فوریه 2006 بود که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله و «میشل عون» رئیس‌جمهور فعلی لبنان توافق میان حزب‌الله و جریان آزاد ملی را در کلیسای «مار میخائیل» در حومه ضاحیه (جنوب بیروت) امضا کردند و همپیمانی میان دو طرف آغاز شد.

میشل عون درباره رابطه خود با سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله گفت، ما گفتگو نداریم، اما در عین حال مواضع یکدیگر را درک می‌کنیم.

وی در ادامه به موضوع توافق هسته‌ای ایران و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اشاره کرده و گفت: غرب به توافق هسته‌ای با ایران برمی‌گردد و سوریه نیز به اتحادیه عرب بازخواهد گشت.

همچنین «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب با میشل عون در کاخ «بعبدا» (کاخ ریاست جمهوری لبنان) دیدار کرد.

دبیر کل اتحادیه عرب بعد از این دیدار اظهار داشت که اراده زیادی از جانب میشل عون برای برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان با هدف ثبات این کشور و عادی شدن شرایط در آن مشاهده کردم. اتحادیه عرب نیز آماده است تا تیمی را برای نظارت بر انتخابات لبنان ارسال کند.

وی اظهار داشت که در نیمه نخست سال آینده یک نشست عربی میان وزرای کشورهای عضو اتحادیه عرب در بیروت برگزار می‌شود.

ابوالغیط همچنین به مسئله آوارگان خارجی در لبنان اشاره کرد و گفت که با رئیس جمهور این کشور در زمینه آوارگان صحبت کردیم و میشل عون گفت، در این سالها به دلیل وجود صدها هزار آواره و نبودن حمایت‌های خارجی، لبنان هزینه زیادی پرداخته است.

برنامه انتخاباتی جنبش امل

از طرف دیگر «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در کنفرانس مطبوعاتی پارلمان این کشور اعلام کرد، علیرغم اینکه جهان اکنون درگیر بحران اوکراین و روسیه بوده و در اندیشه حل و فصل آن است اما توجه به انتخابات لبنان کاهش نیافته و جهان را به خود مشغول کرده است.

رئیس پارلمان لبنان افزود، انتخابات آینده نخستین فرصتی نیست که لبنانی‌ها بعد از توافق «طائف» خودشان را برای آن آماده می‌کنند؛ اما برای نخستین بار است که این اندازه از توجهات بین‌المللی و منطقه‌ای بی‌سابقه در انتخابات لبنان را مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد، این مسئله به چند دلیل بر می‌گردد که برخی از آنها حسن نیت است. البته برخی طرف‌ها نیز این انتخابات را فرصت مناسبی برای کسب منافع خود از طریق پروژه‌های فتنه جویانه و فرقه‌ای واتهام‌زنی‌هایی می‌دانند که طی سه سال گذشته به اوج خود رسیده است. برخی قصد بطلان انتخابات را دارند اما ما تاکید می‌کنیم که انتخابات باید در موعد مقرر برگزار گردد.

نبیه بری گفت که فضای انتخابات نباید نیازهای مردم لبنان و معیشت آنها را به ویژه در این بازه زمانی که شیاطین احتکار به دنبال استثمار مردم هستند، نادیده بگیرد. همچنین صدای مشارکت کنندگان در انتخابات نباید از صدای لبنانی‌هایی که زیر خط فقر هستند بالاتر برود. صدای مردم باید به گوش دستگاه اجرایی برسد تا قبل از اینکه خیلی دیر شود طرح ثبات اجتماعی و معیشتی و امنیتی را تصویب کند.

وی در ادامه عناوین کلی برنامه انتخاباتی خود را با شعار وحدت و امید برای نجات لبنان و تعهد به قانون اساسی و تلاش برای اجرای بندهایی از توافق طائف که تاکنون اجرا نشده است، اعلام کرد.

رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد: قوانین باید به گونه‌ای باشد که به حقوق سپرده گذاران آسیب نزند و حتی یک متر مکعب از ثروت‌های دریایی لبنان هدر نشود. همچنین در قوانین آینده باید برنامه‌هایی برای اصلاحات و تکمیل تحقیقات درباره پرونده انفجار بندر بیروت وضع گردد. از همه مردم می خواهیم که 15 مه را به روز وفاداری تبدیل کنند و اجازه دهند صدای ما و صدای آنها تاریخ و آینده لبنان باشد.

وی در ادامه اسامی نامزدهای انتخاباتی جنبش امل در انتخابات پارلمانی آینده را اعلام کرد.

از طرف دیگر رسانه‌های لبنان ازعدم تمایل «نجیب میقاتی» نخست وزیر این کشور برای نامزدی در انتخابات پارلمانی خبر دادند.

پربیننده ترین خبرها