افشاگری از نقش موساد در کشورهای مختلف/ از کشتار آزادی‌خواهان در الجزایر و تونس تا دزدین کودکان در مراکش

افشاگری از نقش موساد در کشورهای مختلف/ از کشتار آزادی‌خواهان در الجزایر و تونس تا دزدین کودکان در مراکش
سه شنبه 24 اسفند 1400 - 12:10

دیوید میلر، استاد پیشین دانشگاه بریستول، در گفتگویی از نقش موساد در تحولات کشورهای عربی در قرن 50 میلادی گفت.

العالم - فلسطین اشغالی

دیوید میلر، استاد پیشین دانشگاه بریستول، در گفتگویی اظهار داشت: در دهه 50 قرن گذشته، سازمانی به نام Misgaret به وسیله موساد ابتدا در تونس و الجزایر و سپس در مراکش فعال شده بود که به اهداف استعماری دولت فرانسه در مبارزه با ارتش آزادیبخش الجزایر کمک می‌کرد.

وی افزود: بر مبنای اسنادی که صهیونیست‌ها نیز صحت آن را تأیید می‌کنند، اعضای این گروه در مواردی در قتل مستقیم مردم دست داشتند، بسیاری از اعضای Misgaret با اعضای گروه مسلح وابسته به فرانسه که با ارتش آزادیبخش الجزایر می‌جنگیدند تعاملات تنگاتنگی داشتند.

11

میلر خاطرنشان کرد که مشابه چنین اتفاقی در تونس هم رخ داده است و این سازمان در قتل‌های متعددی در این کشور نقش داشت، اما این گروه در مراکش به شکلی دیگر ایفاگر نقشی متفاوت شد. آنها به جای مداخله مستقیم در درگیری‌های نظامی، در سرویس‌های امنیتی شاه حسن (حسن دوم) نفوذ کردند.

وی افزود: آنها به شکلی مخفیانه کودکان یهودی را می‌دزدیدند و در نهایت به اسرائیل منتقل می‌کردند؛ موضوعی که با مخالفت‌هایی از سوی دولت و پلیس در مراکش مواجه شد و به درگیری‌هایی جدی نیز انجامید. تا اینکه در نهایت موساد توانست با نفوذ در زیرساخت‌های امنیتی مراکش، جوی دوستانه را برای تعامل با اسرائیل در این کشور ایجاد کند. همین موضوع می‌تواند بیانگر دلیل روابط دوستانه مراکش و اسرائیل در دهه‌های اخیر -- در تضاد با الجزایر و تونس -- باشد.

پربیننده ترین خبرها