دفاع بوریس جانسون از سفر به عربستان پس از اعدام دسته‌جمعی/ ادعای پیشرفت مذاکرات با ایران درباره آزادی نازنین زاغری

دفاع بوریس جانسون از سفر به عربستان پس از اعدام دسته‌جمعی/ ادعای پیشرفت مذاکرات با ایران درباره آزادی نازنین زاغری
چهارشنبه 25 اسفند 1400 - 13:06

نخست‌وزیر انگلستان در سفر به امارات و پیش از ورود به عربستان درباره مسائل مختلف اظهار نظر کرد.

العالم _ اروپا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان، روز چهارشنبه از تصمیم خود برای سفر به عربستان سعودی پس از اعدام‌های دسته‌جمعی در این کشور دفاع کرد و گفت روابط با این کشور بسیار مهم است و می‌تواند زمینه را برای مطرح کردن مسائل حقوق بشری فراهم کند. جانسون همچنین به دنبال افزایش عرضه نفت از سوی عربستان سعودی است.
جانسون به امارات متحده عربی سفر کرده است و قرار است تا ساعاتی دیگر در قالب بخشی از تلاش‌ها برای تضمین جریان نفت اضافی به منظور جایگزینی نفت و گاز روسیه و افزایش فشار دیپلماتیک بر ولادیمیر پوتین، از عربستان سعودی دیدن کند.
چند روز پس از آن که عربستان سعودی 81 مرد را در بزرگترین اعدام دسته جمعی خود در چند دهه اخیر اعدام کرد، سفر او با انتقاد قانونگذاران و مبارزان مواجه شده است.
جانسون در پاسخ به پرسشی درباره انتقاد از پیشینه حقوق بشری عربستان سعودی گفت: "من همه آن مسائل را بارها و بارها در گذشته مطرح کرده ام... و امروز بار دیگر همه آنها را مطرح خواهم کرد."
وی افزود: اما ما روابط دیرینه و طولانی با این بخش از جهان داریم و باید رابطه بسیار مهمی را که داریم و نه فقط در مورد هیدروکربن ها، درک کنیم.
او بر سرمایه گذاری جدید عربستان سعودی در پروژه سوخت هوانوردی سبز در انگلستان تاکید کرد و مدعی شد: "این چیزی است که ما می خواهیم آن را تشویق کنیم. (این) به هیچ وجه به این معنی نیست که ما نمی توانیم به اصول خود پایبند باشیم و مسائلی را که همه ما به آن اهمیت می دهیم مطرح کنیم."
جانسون افزود غرب مرتکب اشتباه شده است که به خود اجازه داده است به نفت و گاز روسیه وابسته شود و این به پوتین اجازه داده است که از آنها باج بگیرد.
نخست‌وزیر انگلستان در ادامه اظهارات خود گفت مذاکرات برای آزادی نازنین زاغری رتکلیف که تقریباً شش سال است در ایران بازداشت است، «به پیش می‌رود».
جانسون تایید کرد که یک تیم مذاکره کننده در تهران برای آزادی زاغری-رتکلیف که دارای تابعیت دوگانه انگلیسی-‌ایرانی است، مشغول به کار است.
او به خبرنگاران در هتل امارات پالاس در ابوظبی، امارات متحده عربی گفت: «واقعاً فکر نمی‌کنم چیز بیشتری بگویم، متاسفم، اگرچه همه چیز رو به جلو است. من واقعاً نباید در حال حاضر چیز بیشتری بگویم فقط به این دلیل که این مذاکرات ادامه دارد.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها