جنایت بمباران شیمیایی صدام؛

صحنه های غم انگیز کشتار حلبچه در گفتگوی العالم با جانباز شیمیایی

صحنه های غم انگیز کشتار حلبچه در گفتگوی العالم با جانباز شیمیایی
چهارشنبه 25 اسفند 1400 - 20:12

در سالگرد کشتار حلبچه، یک جانباز شیمیایی از آنچه در آن زمان در این شهر از نزدیک شاهد آن بود، سخن گفت و صحنه های بسیار دردناکی را روایت کرد. جنایتی که در زمان حکومت دیکتاتوری صدام حسین رئیس جمهور عراق انجام شد.

العالم – عراق

اسماعیل رجبی جانباز شیمیایی کشورمان در گفتگو با شبکه خبری العالم در برنامه "صبح نو" اظهار داشت: حدود 98 ماه در جبهه های نبرد علیه رژیم صدام حضور داشته است؛ در بسیاری از عملیات ها شرکت کرده و در زمان حملات شیمیایی حکومت بعث عراق و بمباران شهرهای حلبچه و سردشت حضور داشته است.

وی گفت: در اسفند 1367 رزمندگان ایران در مناطق کردستان عراق عملیات نظامی انجام دادند و سپاه پاسداران و پیشمرگه ها موفق به انجام عملیات هایی علیه رژیم دیکتاتوری صدام شدند، این امر، صدام را خشمگین کرد تا جایی که به پسر عموی خود علی حسن المجید دستور بمباران شیمیایی داد.

این جانباز شیمیایی خاطرنشان کرد، درحملات شیمایی صدام علیه مردم خود بیش از 5000 شهروند کرد عراقی شهید شدند.

او گفت: در منطقه بیاره یکی از شهرهای کوچک کردستان عراق بودم. پیاده تا حلبچه راه افتادیم و یک روز آنجا ماندم. در آنجا به رغم گذشت سه روز از بمباران شیمیایی، صحنه هایی که دیدم وحشتناک بود هرکسی که آن صحنه ها را تماشا می کرد بی اختیار اشک از چشمانش جاری می شد.

وی توضیح داد: همه کسانی که در معرض بمبارن شیمیایی قرار گرفته بودند در عرض چند دقیقه بدنشان سفت شده بود، با چشمان خودم دیدم کامیونی که راننده اش می خواست سوار ماشین شود، در آن همان حالت خشک شده بود... و در یک صحنه همه کسانی که سوار بر اتوبوس بودند مثل چوب خشک شده بودند.

رجبی گفت: در یکی از خانه‌ها زن حامله‌ و همه کسانی که او را برای رساندن به بیمارستان آماده می‌کردند، همگی در جای خود خشک شده بودند.

پربیننده ترین خبرها