دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس: مذاکرات گروه‌های یمنی در ریاض برگزار می‌شود

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس: مذاکرات گروه‌های یمنی در ریاض برگزار می‌شود
پنج‌شنبه 26 اسفند 1400 - 20:58

با وجودی که مقامات یمنی گفت وگو در ریاض را به این دلیل که سعودی ها بی طرف نیستند، رد کرده اند دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از ابتکارات جدید این شورا برای حل بحران یمن با برگزاری مذاکرات گروه های یمنی در مقر این شورا در ریاض خبر داد.

العالم ـ عربستان سعودی

بنابر گزارش رسانه‌های عربی، «نایف الحجرف» دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس امروز (پنجشنبه) به خبرنگاران گفت: شورای همکاری خلیج فارس میزبان رایزنی‌های یمنی - یمنی خواهد بود که از ۲۹ مارس تا هفتم آوریل (۹ تا ۱۸ فروردین ) برگزار می‌شود.

وی افزود: دعوتنامه شرکت در این رایزنی‌ها برای تمامی طرف‌ها ارسال خواهد شد.

دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس اظهار داشت: هدف از این رایزنی‌ها پذیرش آتش بس از سوی همه طرف‌ها و آغاز مذاکرات یمنی برای بحث در باره آینده بحران با مشارکت همه طرف‌های ذیربط است.

وی با بیان اینکه هدف از این رایزنی‌ها رسیدن به آتش بس تحت نظارت سازمان ملل و حمایت کشورهای خلیج فارس است، افزود: هدف ما ایجاد یک روند سیاسی جامع برای رسیدن به صلح مطلوب است.

الحجرف گفت: رایزنی‌های گروه‌های یمنی آغاز رایزنی پایدار بین طرف‌های ذیربط خواهد بود و سازوکارهایی را برای اقدامات بشردوستانه و آینده سیاسی این کشور ایجاد می‌کند و درباره بازگرداندن همبستگی اجتماعی مردم یمن بحث می‌کند.

وی بیان کرد که این رایزنی‌ها هیچ ارتباطی با توافق ریاض ندارد بلکه رایزنی‌های یمنی - یمنی است.

اظهارات دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس یک روز پس از آن بیان می‌شود که انصارالله یمن از هرگونه رایزنی استقبال کرد، مشروط بر اینکه در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به غیر از عربستان سعودی و امارات متحده عربی برگزار شود.

«عبدالعزیز بن حبتور» نخست وزیر دولت نجات ملی یمن امروز (پنجشنبه) در گفت و گویی با بیان اینکه اولین اقدام برای انجام هر مذاکره، توقف حملات و تجاوز است، اظهار داشت: میانجی باید قابل اعتماد و بیطرف بین همه طرف‌های گفت و گو باشد در حالی که عربستان خود یک طرف [ درگیری ] است و بیطرف نیست.

وی تاکید کرد که هر گفت گو برای صلح یمن در آینده باید در یک جغرافیای بی‌طرف بین صنعا و ریاض انجام شود.

پربیننده ترین خبرها