آژانس فضایی اروپا ماموریت مشترک اکتشاف مریخ با روسیه را لغو کرد

آژانس فضایی اروپا ماموریت مشترک اکتشاف مریخ با روسیه را لغو کرد
جمعه 27 اسفند 1400 - 02:54

آژانس فضایی اروپا پنجشنبه شب اعلام کرد، ماموریت روسیه و اروپا برای فرود یک مریخ نورد بر روی کره مریخ به دلیل تحریم‌های روسیه ناشی از تهاجم این کشور به اوکراین و "پیامدهای غم انگیز" این حمله به حالت تعلیق درآمده است.

العالم-اروپا

آژانس هوایی اروپا در بیانیه‌ای تصریح کرد: ما عمیقاً از تلفات انسانی و عواقب غم انگیز تهاجم به اوکراین متاسف هستیم."

در همین حال، "روس کازموس"، سازمان هوا و فضای روسیه گفت که مسکو از تصمیم "تلخ" آژانس فضایی اروپا در تعلیق یک ماموریت مشترک برای فرود یک مریخ نورد بر روی مریخ متاسف است.

دیمیتری روگوزین رئیس آژانس فضایی روسیه گفت: «این یک تصمیم بسیار تلخ برای همه علاقه‌مندان به فضا است.»

وی افزود که مسکو "این اکتشاف تحقیقاتی را به تنهایی انجام خواهد داد".

قرار بود آژانس‌های فضایی اروپا و روسیه در ماه سپتامبر با استفاده از موشک روسیه، مریخ نورد را بر روی کره مریخ فرود آورند تا زمین این کره را بررسی کرده و در مریخ به دنبال حیات باشد.

با این حال، پس از وضع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، "روس کازموس" آژانس فضایی این کشور با تعلیق پرتاب‌ها و خارج کردن بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان خود از مرکز فضایی اروپا واقع در گویان فرانسه، به تحریم‌های غرب واکنش نشان داد.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
وی سه روز پس از آن نیز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد. درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها