بحران اوکراین بازار تسلیحاتی آمریکا را سکه کرد!

بحران اوکراین بازار تسلیحاتی آمریکا را سکه کرد!
جمعه 27 اسفند 1400 - 14:17

درگیری‌ها در اوکراین موجب افزایش تقاضای اروپایی‌ها برای خرید تسلیحات آمریکایی شده و ارزش سهام شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکا را بالا برده است.

العالم _ اروپا

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی اختصاصی نوشت، درگیری‌ها در اوکراین باعث افزایش تقاضای اروپایی‌ها برای خرید تسلیحات و پهپادهای آمریکایی شده است.

به نوشته رویترز، آلمانی‌ها که در حال انعقاد قرارداد با شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» برای خرید جنگنده اف-۳۵ هستند، اکنون ارزیابی خرید سامانه‌ای برای دفاع در برابر موشک‌های بالستیک را هم در دستورکار دارند.

در همین حال، یک مقام دولتی لهستان نیز به رویترز گفته کشورش قصد دارد فوراً اقدام به خرید پهپادهای آمریکایی «ریپر» کند.

دو فرد مطلع نیز به این خبرگزاری گفتند، برخی کشورهای دیگر در حوزه شرق اروپا نیز به‌دنبال دست یافتن به تسلیحات مورد استفاده اوکراینی‌ها از جمله موشک‌های ضدهوایی استینگر و موشک‌های ضد تانک جاولین هستند.

رویترز نوشت، افزایش تقاضا برای خرید تسلیحات، با افزایش تند بودجه‌های دفاعی کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان، سوئد و دانمارک همراه شده است.

یک دستیار وزیر دفاع آمریکا مدعی شد «تهاجم روسیه که تمامیت ارضی اروپا را تهدید می‌کند» موجب شده متحدان اروپایی، مخارج نظامی خود را افزایش دهند.

رویترز نوشت، از آنجا که فروش تسلیحاتی شرکت‌های آمریکا به کشورهای دیگر نیازمند تأیید دولت است، مرکز مدیریت همکاری‌های امنیتی و دفاعی پنتاگون از زمان شروع بحران اوکراین به صورت هفتگی با تیم مدیریت بحران اروپا تشکیل جلسه داده است.

یک مقام ارشد پنتاگون به این خبرگزاری گفت: «وزارت دفاع به‌دنبال گزینه‌هایی برای حمایت از اوکراین و پر کردن موجودی انبارهای آمریکا و ذخایر مصرف شده متحدان و شرکای خود است».

از زمان شروع درگیری‌ها در اوکراین (پنجم اسفند)، سهام شرکت لاکهید مارتین ۸.۳ درصد و سهام شرکت رایتیون ۳.۹ درصد افزایش داشته است.

با این حال گرایش اروپایی‌ها به بازار تسلیحاتی آمریکا، برخی تولیدکنندگان تسلیحات در قاره سبز را به خشم آورده است. برای مثال شرکت صنایع هوایی «داسو» در فرانسه تصمیم آلمان برای خرید جنگنده اف-۳۵ را مورد انتقاد قرار داده است.

در گزارش رویترز به نقل از فردی مطلع آمده است، از سوی دیگر آلمانی‌ها خرید سامانه موشکی تاد را نیز در نظر دارند اما مخالفان دولت این کشور خرید سامانه گنبد آهنین را پیشنهاد کرده‌اند.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها