تل‌آویو برای پوشش ضعف گنبدآهنین، سامانه لیزری تولید می‌کند

تل‌آویو برای پوشش ضعف گنبدآهنین، سامانه لیزری تولید می‌کند
جمعه 27 اسفند 1400 - 16:52

پس از انتشار گزارش‌های متعدد از عملکرد ناموفق سامانه گنبد آهنین در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای مقاومت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دستور توسعه و تولید انبوه یک سامانه لیزری به منظور ادغام در نظام پدافندی این رژیم را صادر کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، آغاز توسعه یک پدافند هوایی لیزری برای رهگیری راکت‌ها و موشک‌ها به نام «زره نوری» را تأیید کرد.

بنابر گزارش امروز (جمعه)، روزنامه «العربی الجدید» به نقل از روزنامه عبری «اسرائیل هیوم»، روز پنجشنبه برای اولین بار از تصویر این سامانه لیزری رونمایی شده است و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به دستگاه امنیتی این رژیم اجازه داده زمینه را برای توسعه این سامانه فراهم کند.

طبق این گزارش، قرار است گانتز با شرکت صهیونیستی «رافائل» فعال در زمینه توسعه تسلیحات نظامی قراردادی برای آغاز تولید این سامانه جدید امضاء کند تا با همکاری شرکت «الفیت»، روند الحاق این سامانه به دیگر سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی آغاز شود.

با این حال، اسرائیل هیوم اضافه کرد که گانتز از پایبندی به تعیین یک زمان مشخص برای آغاز ادغام این سامانه در پدافند هوایی رژیم صهیونیستی خودداری کرده و تنها گفته است که این روند چند سال به طول خواهد انجامید.

براساس گزارش العربی الجدید، این سامانه جدید با آغاز تولید و فعالسازی برای رهگیری موشک‌ها به سامانه گنبد آهنین الحاق خواهد شد و جایگزین آن نخواهد بود. در این گزارش همچنین آمده است که هزینه تولید این سامانه کمتر از موشک‌های گنبد آهنین است و تنها در آینده به صورت گسترده از آن استفاده خواهد شد.

العربی الجدید همچنین اشاره کرد که از این سامانه زمانی استفاده خواهد شد که گنبد آهنین موفق به رهگیری موشک نشود. این سامانه در مرحله کنونی در خشکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

عملکرد سامانه پدافند هوایی گنبد آهنین علی‌رغم هزینه‌های گزافی که بابت تولید آن پرداخت شده، در فلسطین اشغالی جنجال‌برانگیز بوده است. رسانه‌های خبری، پیشتر، از عملکرد ناموفق این سامانه در رهگیری موشک‌های مقاومت فلسطین و همچنین اقدام ناموفق این سامانه در رهگیری یک موشک شلیک‌شده از خاک سوریه به نزدیکی تأسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی در جنوب فلسطین اشغالی گزارش‌هایی منتشر کرده بودند.

ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا نیز از عملکرد ناموفق گنبد آهنین در رهگیری پهپاد جنبش حزب‌الله لبنان خبر داده بود و رسما به شکست خود در رهگیری این پهپاد اذعان کرده بود؛ پهپادی که به مدت ۴۰ دقیقه در خاک فلسطین اشغالی پرواز کرد.

رسانه‌های عبری‌زبان، اواخر بهمن‌ماه بود که خبر دادند پس از شناسایی یک شی ناشناس آژیرهای خطر در «جلیل علیا» (شمال فلسطین اشغالی) و جولان اشغالی دو بار به صدا درآمده‌اند و ارتش رژیم صهیونیستی به حالت آماده‌باش در آمده است.

ساعاتی بعد، ارتش رژیم صهیونیستی رسما گزارش‌ منابع خبری را تأیید کرد و خبر داد که یک پهپاد وارد حریم فلسطین اشغالی شده و همزمان گنبد آهنین نیز فعال شده است. ساعاتی بعد، ارتش در بیانیه دوم خود رسما به شکستش اذعان کرد و گفت که به‌رغم استفاده از تمام ابزارهای رهگیری (اشاره به جنگنده، بالگرد و گنبد آهنین) نتوانسته پهپاد را رهگیری کند و این پرنده بدون‌سرنشین به‌سلامت به آشیانه خود در لبنان بازگشته است.

پس از این بیانیه، جنبش حزب‌الله لبنان رسما مسئولیت این عملیات شناسایی را برعهده گرفت و اعلام کرد: «در تاریخ ۲۰۲۲/۰۲/۱۸ پهپاد "حسان" را به داخل خاک فلسطین اشغالی فرستاده است. پهپاد حسان در منطقه هدف به مدت ۴۰ دقیقه در قالب یک مأ‌موریت جمع‌آوری اطلاعات گشت‌زنی کرد. مأموریت شناسایی تا طول ۷۰ کیلومتر از شمال فلسطین اشغالی امتداد یافت. به‌رغم تمام تلاش‌های پی‌در‌پی و متعدد دشمن برای سرنگونی، پهپاد حسان به‌سلامت از اراضی اشغالی بازگشت».

فارس

پربیننده ترین خبرها