العامری: فرقه گرایی از تروریسم هم خطرناکتر است/ تاکید بر تقویت توان نیروی امنیی عراق

العامری: فرقه گرایی از تروریسم هم خطرناکتر است/ تاکید بر تقویت توان نیروی امنیی عراق
يکشنبه 29 اسفند 1400 - 10:30

رئیس ائتلاف فتح عراق ضمن تمجید از حشد شعبی عراق و نقش آن در تامین امنیت و ثبات این کشور بر ضرورت تقویت توان دفاعی عراق تاکید کرد.

العالم - عراق

هادی العامری رئیس ائتلاف فتح عراق در سخنانی در مراسم تاسیس جنبش «البشائر الشبابیة» گفت: ما همواره نقش شهداء و نقش آنها در انتفاضه شعبانیه را یادآور می‌شویم.

وی افزود: ما همه شهیدان از جمله فرماندهان پیروزی را که علیه داعش تا تحقق پیروزی ایستادند را گرامی می‌داریم.

العامری گفت: در این روزها صدور فتوای مبارکی که طرح داعش را درهم کوبید را یادآور می‌شویم.

وی در ادامه تاکید کرد: ما بر فرقه گرایی پیروز شدیم و آن دیگر به عراق بازنخواهد گشت. فرقه گرایی از تروریسم هم خطرناکتر است.

العامری گفت: ما نیروی نظامی متخصصی در اختیار داریم که در جنگ با تروریسم بهترین در منطقه محسوب می‌شود.

وی افزود: خواستار تقویت نیروهای امنیی عراق بدون اتکا به خارج هستیم. تحقق حاکمیت عراق از طریق تقویت توان دفاعی عراق میسر می شود.

پیش از «قیس الخزعلی» در بیانیه‌ای به مناسبت صدور فتوای جهاد کفایی( 14 شعبان) از سوی مرجعیت عالیقدر تشیع در بیانیه‌ای اظهار داشت: دشمنان اهمیت و قدرت مردم عراق را می‌دانند به همین خاطر از هیچ فرصتی برای نابود کردن و ضربه زدن به کشور دریغ نمی کنند.

وی افزود: آنها کشور را نابود کرده و ارتش را برچیدند و بر انواع مختلف فساد تشویق کردند سپس کوشیدند به ارزش‌های حاکم بر کشور، آداب و رسوم، عقیده و دین و تاریخ و تمدن ضربه بزنند، این تلاش‌ها اکنون نیز برای وارد کردن آسیب به سیاست، اقتصاد و فرهنگ کشور در جریان است.

الخزعلی اظهار داشت: بار دیگر بر موضع ثابت خود در مخالفت با عادی‌سازی روابط با اسرائیل، به شکست کشاندن پروژه اسرائیل در عراق، حمایت از مساله بر حق فلسطین و مقاومت اسلامی در لبنان علیه اشغالگران اسرائیلی، همبستگی با مردم مظلوم یمن در برابر حمله ظالمانه نظام سعودی و ملت بحرین در برابر نظام مستبد آل خلیفه تاکید می کنیم.

همچنین«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی به مناسبت سالگرد صدور فتوای جهاد کفایی(14 شعبان) از سوی آیت‌الله العظمی سیستانی، نوشته بود: 14 شعبان سالروز صدور فتوای جاودانه جهاد کفایی از جانب مرجعیت عالی دینی است که وجدان‌های زنده را برای نجات میهن از چنگ تروریسم داعشی خطاب قرار داد و مردان، از پیر و جوان، را به پیشی گرفتن برای فدا کردن جان واداشت.

وی در ادامه این پیام آورده بود: اکنون که این مناسبت را گرامی می‌داریم، نیاز به حفاظت از این دستاورد که به فضل خداوند و به یُمن این فتوا تحقق یافت بسیار احساس می‌شود. حفظ این دستاورد مهم در عرصه امنیتی ادامه تلاش برای نابودی کامل گروه‌های تروریستی و هسته‌های خفته آنان و در عرصه سیاسی همبستگی بیشتر و کوتاه آمدن از مطالبات به سود منافع ملت و میهن است.

امضای قرارداد نظامی میان عراق و رومانی

«رادو اوکتافیان دوبری»، سفیر رومانی در بغداد اعلام کرد که عراق و رومانی قصد امضای قراردادهای نظامی را دارند.

وی گفت: رومانی سابقه طولانی در همکاری با عراق در همه زمینه‌ها از سال 1950 دارد.

سفیر رومانی در بغداد بیان کرد که رومانی بر جوانب امنیتی و دفاعی تمرکز دارد، اما این مساله مانع از تمرکز آن بر جوانب دیگر از جمله اقتصادی، فرهنگی و ورزشی نمی‌شود.

وی تصریح کرد که کشورش در سال‌های گذشته تفاهم نامه‌های تسلیحاتی زیادی با عراق داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به نیاز روابط بین دو کشور به توسعه بیشتر همکاری‌ها، همکاری بین عراق و رومانی بهتر شود.

دوبری گفت: بسیار با طرف عراقی درباره همکاری به خصوص در زمینه دفاعی از جمله میزبانی دوره‌های آموزشی افسران عراقی و دوره‌های تخصصی وزارت دفاع رایزنی کرده‌ایم.

وی تاکید کرد که توافقنامه‌های اولیه‌ای با عراق مربوط به بخش نظامی و حفاظت از اطلاعات محرمانه و همچنین یادداشت تفاهم در زمینه آموزش نظامی وجود دارد.

سفیر رومانی در بغداد درباره همکاری بین دو کشور در زمینه اقتصادی نیز تاکید کرد که برخی شرکت‌های رومانیایی در عراق در زمینه نفت و برق و زیر ساخت ها فعالیت می‌کنند و برخی از شهروندان عراق نیز در رومانی حضور دارند یا نزدیک به 30 سال و بیشتر مقیم رومانی هستند که این مساله می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور کمک کند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها