پیام‌ها و نشانه‌های سفر رئیس جمهور سوریه به امارات

پیام‌ها و نشانه‌های سفر رئیس جمهور سوریه به امارات
يکشنبه 29 اسفند 1400 - 10:44

پس از یازده سال از شروع جنگ سوریه، هواپیمای رئیس جمهور بشار اسد در امارات به زمین نشست و هوای مه آلود سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی سال های گذشته در منطقه را زدود.

العالم-کشکول

این سفر پس از سفر وزیر خارجه امارات به سوریه انجام شد که دال بر آغاز مرحله تقویت روابط دو جانبه است که نشان میدهد امارات از موج آمریکایی در راستای بکارگیری دولت های عربی برای فشار بر دمشق، سرپیچی کرده است. امارات امروز از سوگیری تندروانه در سایه بحران اوکراین خودداری کرده و راه میان دمشق و ابوظبی را باز کرده است.

امروز دست های عربی که دست بشار اسد را می فشارند بخش مهمی از شکستن انزوای سیاسی سوریه است و ثابت می کند که اکنون منطقه با ایستادگی سوریه و متحدانش اداره می شود.

این مسئله نشان می دهد که آمریکا در این منطقه شکست خورده و تحولات بزرگی در پیش رو است. اکنون جبهه عربی علیه دمشق به ساختاری از هم پاشیده تبدیل شده و می توانیم باور کنیم که محور دیگر در منطقه پیروز شده و معادلات خود را در آن برقرار کرده است.

سفر اسد به امارات آغازی برای ترسیم واقعی مرزهای سیاسی منطقه به شمار می رود که ثمره ایستادگی در مقابل تروریسم و تحکیم ارزش های آن در منطقه است. اینکه مقصد اسد ابوظبی بوده، نشان می دهد که امارات بازیگر مهمی در مرحله پیش روی منطقه است، زیرا ابزارهایی دارد که می تواند با آن بر روند سیاسی محیط اطراف خود اثر بگذارد و علاوه بر آن، قدرتی اقتصادی در منطقه است که می تواند تحریم های سوریه را بشکند.

اسد با سفر اخیر خود در واقع اعلام کرد که زمان استفاده ابزاری قدرت های جهانی از گروه های تروریستی برای نابودی زیرساخت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورها به پایان رسیده است. اکنون روابط با دمشق دوباره آغاز شده و این امر تاثیر مثبت خود را بر مسائل مختلف منطقه نشان خواهد داد که ازجمله آنها می توان به جنگ یمن، پرونده سدالنهضه مصر، بحران لیبی، روابط الجزایر و مغرب و قضیه فلسطین اشاره کرد.

در اینجا باید به نکته مهمی اشاره کنیم. آنچه دولت های عربی و اسلامی نیاز دارند این است که از این پیروزی در راستای ایجاد استقلال رای برای خود استفاده کنند تا دست آمریکا را از دخالت در امور داخلی جهان عربی و اسلامی کوتاه کنند.

حسام زیدان

پربیننده ترین خبرها