افزایش ناگهانی بهای جهانی نفت در پی تلاش اتحادیه اروپا برای تحریم روسیه و حمله به تأسیسات عربستان

افزایش ناگهانی بهای جهانی نفت در پی تلاش اتحادیه اروپا برای تحریم روسیه و حمله به تأسیسات عربستان
دوشنبه 1 فروردين 1401 - 09:46

صبح امروز بهای جهانی نفت حدود 3 دلار افزایش یافت و برنت بار دیگر از 110 دلار فراتر رفت.

العالم - به نقل از رویترز، بهای جهانی نفت روز دوشنبه 3 دلار افزایش یافت و برنت به بالای 110 دلار در هر بشکه رسید زیرا کشورهای اتحادیه اروپا به فکر پیوستن به ایالات متحده در تحریم نفتی روسیه هستند، در حالی که حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی باعث بروز نگرانی‌هایی شده است.

بهای معاملات آتی نفت برنت با 3.44 دلار یا 3.2 درصد افزایش به 111.37 دلار در هر بشکه رسید در حالی که جمعه گذشته نیز 1.2 درصد افزایش یافته بود.

بهای معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با 3.54 دلار یا 3.4 درصد افزایش به 108.24 دلار رسید در حالی که جمعه گذشته جهش 1.7 درصدی را تجربه کرده بود.

قیمت‌ها پیش از مذاکرات این هفته بین دولت‌های اتحادیه اروپا و جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده برای سلسله نشست‌هایی که هدف آن سخت‌تر کردن واکنش غرب به مسکو در مورد عملیات نظامی این کشور در اوکراین است، افزایش یافت.

دولت های اتحادیه اروپا در مورد اعمال تحریم نفتی روسیه به بحث و گفتگو خواهند پرداخت.

اوایل روز دوشنبه، ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین، گفت که احتمال تسلیم شدن نیروهای این کشور در شهر بندری در شرق ماریوپل وجود ندارد.

با اندک نشانه‌ای از کاهش درگیری، تمرکز بر این موضوع بازگشته است که آیا بازار می‌تواند جایگزینی برای بشکه‌های نفت روسیه که احتمالاً تحت تحریم قرار خواهند گرفت پیدا کند یا خیر.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد OANDA در یادداشتی گفت: «حمله ارتش یمن به پایانه انرژی عربستان، هشدارها درباره کمبود ساختاری تولید از سوی اوپک، و تحریم احتمالی نفت اتحادیه اروپا علیه روسیه، باعث افزایش قیمت نفت در آسیا شده است.»

وی افزود: حتی اگر جنگ اوکراین فردا به پایان برسد، به دلیل تحریم های روسیه، جهان با کسری ساختاری انرژی مواجه خواهد شد.

همچنین حملات ارتش یمن باعث کاهش موقت تولید در یک شرکت مشترک پالایشگاه آرامکو سعودی در ینبع شد و نگرانی‌ها را در بازار آشفته فرآورده‌های نفتی، جایی که روسیه تامین‌کننده کلیدی آن است، افزایش داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها