ژست پوشالی بن‌سلمان و عملیات موشکی یمنی‌ها

ژست پوشالی بن‌سلمان و عملیات موشکی یمنی‌ها
دوشنبه 1 فروردين 1401 - 22:07

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات ارشد آمریکایی نوشت دولت جو بایدن تعداد قابل توجهی سامانه ضد موشکی پاتریوت را طی ماه گذشته میلادی به عربستان سعودی منتقل کرده است تا از این کشور در مقابله با حملات موشکی و پهپادی یمن حمایت کند.

العالم - کشکول

گزارش این روزنامه آمریکایی درباره ارسال پاتریوت به عربستان سعودی بعد از آن منتشر شد که نیروهای مسلح یمن، روز گذشته از آغاز مرحله دوم "در هم شکستن محاصره" خبر داد و اعلام کرد که طی این عملیات، تاسیسات حیاتی و حساس در جیزه و همچنین تاسیسات حیاتی و حساس وابسته به آرامکو در ریاض، ینبع و جیزان را هدف حملات موشک‌های بالدار و بالستیک و پهپادها قرار داده است.

این گزارش نشان می‌دهد که تعداد پاتریوت‌هایی که آمریکا چند ماه پیش به عربستان سعودی انتقال داد در رهگیری و انهدام موشک‌ها و پهپادهای یمنی‌ها ناکارآمد بودند.

گزارش وال‌استریت ژورنال همچنین ثابت کرد که اخبار رسانه‌های سعودی مبنی بر عدم پاسخ محمد بن‌سلمان، ولیعهد به تماس تلفنی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و نیز مخالفت این شاهزاده با درخواست آمریکا مبنی بر افزایش تولید نفت جهت جایگزین ساختن برای نفت روسیه ادعایی بیش نبوده تا اینگونه وانمود کنند که شاهزاده بن‌سلمان به این مساله که توسط بایدن نادیده گرفته شود، اهمیتی نمی‌دهد.

ولی واقعیت آن است که حکومت سعودی نمی‌تواند از زیر پرچم آمریکا خارج شود و آل سعود کوچک‌ترین اراده‌ای برای اعتراض و سرکشی علیه ارباب آمریکایی خود ندارد. پیشتر روزنامه گاردین انگلیس در گزارشی فاش کرد که سعودی با افزایش تولید نفت بنا به دستور آمریکا، موافقت کرده است.

بدیهی است که نحوه ژست گرفتن بن‌سلمان در مصاحبه طولانی‌اش با نشریه آمریکایی آتلانتیک از یک سو مصرف داخلی داشت و از سوی دیگر، پیامی برای جلب توجه دولت بایدن بود به‌ویژه اینکه ریاض اعلام کرد که به اسرائیل به عنوان دشمن نمی‌نگرد بلکه آن را همپیمان بالقوه خود می‌داند. ولی این ژست بن‌سلمان بلافاصله تحت حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها نابود شد.

نکته مهمی که بن‌سلمان آن را نادیده گرفت این است که نه آمریکا و نه حتی ناتو و نه هر قدرت جهانی دیگر نمی‌توانند او را از باتلاق یمن نجات دهند مگر اینکه بن‌سلمان با پایان دادن به جنگ پوچ علیه یمن و لغو محاصره ظالمانه ملت یمن، خودش را از این باتلاق برهاند در غیر این‌صورت باید منتظر مشاهده صحنه‌های آتش در آرامکو باشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها