آمریکا سرکوب مسلمانان روهینگیا در میانمار را نسل‌کشی اعلام کرد

آمریکا سرکوب مسلمانان روهینگیا در میانمار را نسل‌کشی اعلام کرد
سه شنبه 2 فروردين 1401 - 08:19

تاکنون هزاران مسلمان روهینگیا کشته و یا آواره شده اند.

العالم - آمریکا

به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت سرکوب خشونت‌آمیز مسلمانان روهینگیا در میانمار مصداق نسل‌کشی است.

این تصمیم علاوه بر افزایش فشار بین‌المللی به حکومت میانمار می‌تواند زمینه اقدام حقوقی برای مجازات عاملان نسل‌کشی را فراهم کند.

بلینکن در بخشی از سخنرانی خود گفت دولت آمریکا بر اساس شواهد موثق از کشتار غیرنظامیان توسط ارتش میانمار و سرکوب گسترده و سیستماتیک این اقلیت قومی- مذهبی به این نتیجه رسیده است.

این هشتمین مورد پس از هولوکاست است که دولت آمریکا آن را نسل‌کشی اعلام می‌کند.

وی افزود: «ما در کنار مردم اوکراین هستیم. ولی باید از همه ملت‌هایی که در سایر نقاط جهان قتل عام می‌شوند حمایت کنیم.»

حکومت نظامی میانمار پس از کودتای فوریه ۲۰۲۱ و برکناری حکومت منتخب آن کشور از سوی آمریکا تحریم شد. در یک سال گذشته هزاران نفر از مردم توسط حکومت نظامی به قتل رسیده و یا زندانی شده‌اند.

اطلاق مفهوم نسل‌کشی به سرکوب مسلمانان روهینگیا فشار بر حکومت نظامی میانمار را افزایش خواهد داد که در دیوان بین المللی دادگستری با اتهام نسل‌کشی روبه‌رو است.

از تابستان سال ۹۶ که ارتش میانمار عملیات گسترده برای اخراج مسلمانان روهینگیا را آغاز کرد بیش از ۷۰۰ هزار نفر از آنها به بنگلادش گریخته و در اردوگاه‌های پناهجویان زندگی می‌کنند.

بررسی ابعاد حقوقی وضعیت مسلمانان روهینگیا از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ آغاز شد. طولانی شدن این روند از سوی برخی از مقامات آمریکایی و نهادهای مدافع حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته است. دولت آمریکا در گذشته نیز در موارد دیگری نظیر تاخیر در به رسمیت شناختن نسل‌کشی در دارفور مورد انتقاد قرار گرفته بود.

پربیننده ترین خبرها