خطیب زاده: ایران مصمم به انعکاس صدای همگرا و مستقل جهان اسلام است

خطیب زاده: ایران مصمم به انعکاس صدای همگرا و مستقل جهان اسلام است
سه شنبه 2 فروردين 1401 - 10:44

سخنگو و معاون وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به انتظارات جمهوری اسلامی ایران از اعضای سازمان همکاری اسلامی برای پایبندی به آرمان‌های این نهاد از جمله دفاع از فلسطین، گفت: ایران مصمم به انعکاس صدای همگرا و مستقل جهان اسلام است.

العالم - ایران / سیاسی

«سعید خطیب زاده» که برای حضور در چهل و هشتمین نشست وزرای خارجه اسلامی به پاکستان سفر کرده است روز سه‌شنبه اظهار داشت: ایران معتقد به همگرایی و همفکری و تعهد به آرمان‌های اصیل جهان اسلام به جای نگاه سیاسی منفعت طلبانه و یکجانبه است. ما مصمم به انعکاس یک صدای قوی از جهان اسلام هستیم.

خطیب زاده ضمن تبریک به مناسبت آغاز سال جدید شمسی و نوروز به ملت‌های منطقه از جمله ایران و پاکستان،گفت: سفر به اسلام‌آباد با هدف شرکت در اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی صورت گرفته است، این محوری ترین سازمان‌ جهان اسلام است که کشورها را با تنوع فراوان از حیث جغرافیایی دور هم جمع کرده است.

وی افزود: سازمان همکاری اسلامی در طول حیات خود ضمن اینکه ظرفیت‌های گسترده‌ای را به عرصه ظهور رسانده در عین حال مواجه با چالش‌هایی بوده است، همچنان که جهان اسلام امروز از یمن تا سوریه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین دچار چالش‌های بسیار جدی است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان فلسفه وجودی سازمان همکاری اسلامی را حول آرمان‌هایی مانند آرمان فلسطین دانست و تاکید کرد که انتظار می‌رود بتوانیم در چنین مجامع بزرگ و جهانی برای غلبه بر این چالش‌ها چاره اندیشی کنیم.

وی اظهار داشت: متاسفانه امروز ما شاهد برخی اقدامات نسنجیده از سوی برخی از اعضای سازمان همکاری اسلامی در ضدیت با آرمان های اصیل جهان اسلام هستیم. در عین حال من به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنم که انتظار داریم تا تمامی کشورها به آرمان فلسطین و آرمان‌های وحدت آفرین و ابدی مشابه پایبندی خود را نشان دهند.

سعید خطیب زاده گفت: در چهل و هشتمین اجلاس وزیران سازمان همکاری اسلامی مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل اصلی جهان اسلام از فلسطین تا یمن، سوریه و افغانستان را مطرح کرده و امیدواریم بتوانیم با تشریک مساعی قدم هایی هرچند کوچک به سوی کاهش آلام جهان اسلام ملت های مسلمان برداریم.

وی افزود: متاسفانه در برخی از قطعنامه‌ها به جای همفکری‌ها و مشارکت جمعی اقدام به پخت و پزهای سیاسی شده است و در مقابل ایران نیز مصمم است صدای ملت های مسلمان و مظلومی باشد که نگاه به قول و عمل دولت های اسلامی دارند.

** ارتقای روابط تهران-ریاض به نفع ملت‌های منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ظرفیت سازمان همکاری اسلامی برای ترویج همبستگی میان ملل مسلمان و اینکه اجلاس اسلام‌آباد اولین نشست مهم این سازمان پس از آغاز دوباره فعالیت نمایندگی جمهوری اسلامی نزد سازمان همکاری اسلامی در جده، گفت: عربستان میزبان سازمان همکاری اسلامی است ولی متاسفانه طی چند سال گذشته مسائل سیاسی میان دو کشور ایران، باعث تاثیرگذاری بر فعالیت های نمایندگی ما نزد سازمان همکاری اسلامی شد و به دلیل برخی عدم‌همراهی ها از سوی دولت میزبان، ایران قادر نبود به طور منظم در جلسات این سازمان شرکت کند.

وی ازسرگیری نمایندگی کشورمان نزد سازمان همکاری اسلامی را یک تحول مثبت دانست و اظهار داشت: فضا برای افزایش تعامل زیر چتر سازمان همکاری اسلامی آماده است و ما امیدواریم با ظرفیت‌سازی که در حال انجام است، دو کشور و ملت‌های منطقه منتفع اصلی ارتقای روابط ایران و عربستان باشند.

خطیب زاده در بحث روابط دوجانبه با ایران و پاکستان نیز گفت که در طول اقامت در اسلام‌آباد و در حاشیه کنفرانس با برخی از مقامات دولت میزبان و دیگر کشورهای حاضر دیدار و پیرامون تقویت همکاری‌های دوجانبه، تحولات منطقه و افزایش تعاملات در مجامع منطقه‌ای و بین المللی رایزنی خواهد شد.

چهل و هشتمین نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی امروز با حضور مقامات کشورهای عضو از جمله هیات کشورمان در صحن مجلس پاکستان در اسلام‌آباد آغاز می‌شود.

ایرنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها