با پایان ممنوعیت طالبان، دختران افغان به مدرسه بازگشتند

با پایان ممنوعیت طالبان، دختران افغان به مدرسه بازگشتند
چهارشنبه 3 فروردين 1401 - 08:13

دبیرستان‌های دخترانه کابل و چند استان دیگر امروز بازگشایی شد.

العالم - آسیا

به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروه‌هایی از دختران روز چهارشنبه پس از اعلام بازگشایی مدارس متوسطه توسط مقامات طالبان، بیش از هفت ماه پس از به دست گرفتن قدرت و اعمال محدودیت‌هایی بر حقوق زنان برای تحصیل از سوی این گروه، به کلاس‌های خود در کابل بازگشتند.

همه مدارس به دلیل همه‌گیری کووید-19، زمانی که طالبان قدرت را در اوت گذشته به دست گرفتند، تعطیل بودند. اما فقط پسران و برخی دختران جوان‌تر اجازه یافتند دو ماه بعد حضور در کلاس‌ها را از سر گیرند.

جامعه بین المللی حق تحصیل برای همه را در مذاکرات بر سر کمک و به رسمیت شناختن رژیم جدید، با پیشنهاد چندین کشور و سازمان برای پرداخت دستمزد معلمان، به عنوان موضوعی مهم پیگیری کرده است.

وزارت آموزش گفت که مدارس روز چهارشنبه در چندین استان - از جمله کابل پایتخت - بازگشایی خواهند شد، اما مدارس در منطقه جنوبی قندهار، مرکز معنوی طالبان، تا ماه آینده باز نمی‌شوند. دلیلی برای آن ذکر نشده است.

صبح روز چهارشنبه خبرنگاران خبرگزاری فرانسه شاهد ورود چند گروه از دختران به محوطه مدارس در پایتخت بودند.

به گزارش یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه، صدها نفر تا ساعت 7:00 صبح (0230 به وقت گرینویچ) به دبیرستان زرغونه، یکی از بزرگ ترین دبیرستان های پایتخت، رسیدند.
در مدرسه رابعه بلخی، در پایتخت، ده‌ها دختر در انتظار ورود به محوطه گرد هم آمده بودند.

وزارت آموزش گفت که بازگشایی مکاتب همیشه یک هدف حکومت بوده و طالبان در برابر فشارها سر فرود نمی آورند.

عزیز احمد رایان، سخنگوی این وزارتخانه، گفت: «ما مدارس را بازگشایی نمی کنیم تا جامعه بین المللی را خوشحال کنیم، و این کار را برای به رسمیت شناخته شدن به وسیله جهان انجام نمی دهیم.»

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما این کار را به عنوان بخشی از مسئولیت خود برای ارائه آموزش و سایر امکانات به دانش آموزان خود انجام می دهیم.»

طالبان اصرار داشتند می خواهند اطمینان حاصل کنند مدارس دخترانه 12 تا 19 ساله از مدارس پسران جدا شده و بر اساس اصول اسلامی فعالیت کنند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها