کوبا در مقام رئیس کنفرانس خلع سلاح: آمریکا عامل ایجاد بحران اوکراین است

کوبا در مقام رئیس کنفرانس خلع سلاح: آمریکا عامل ایجاد بحران اوکراین است
چهارشنبه 3 فروردين 1401 - 11:09

کوبا که ریاست کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد را بر عهده گرفته است بر مخالفت صریح هاوانا با استفاده یا تهدید به استفاده از زور در روابط بین‌الملل تاکید و اعلام کرد که اصرار آمریکا برای گسترش تدریجی ناتو به سمت مرزهای روسیه عامل ایجاد سناریویی با پیامدهای غیر قابل پیش بینی شده است .

العالم - اروپا

به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله سور، کوبا همزمان با بر عهده گرفتن ریاست کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد، این مجمع متشکل از ۶۵ کشور جهان در ژنو سوییس، تعهد این کشور آمریکای لاتین در دفاع جهانی از صلح و عدالت را تایید کرد.

پیش از کوبا، کلمبیا ریاست این کنفرانس را بر عهده داشت.

"خِراردو پِنیالور" معاون اول وزیر امور خارجه کوبا از جهانی برخوردار از عدالت، کرامت و صلح دفاع کرد و دستیابی به این وضعیت را در صورت تحول در ناعدالتی‌ها و نظم جهانی غیر دموکراتیک حاکم بر همکاری‌های بین‌المللی، ممکن دانست.

این مقام کوبایی خواستار احترام جدی به اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین‌الملل شد و گفت، "ما به عنوان کشوری کوچک و جزیره‌ای در حال توسعه که در برابر انواع تحریم‌ها، تهدیدها از جمله تهاجم نظامی، جنگ غیر متعارف و محاصره وحشیانه اقتصادی، تجاری و مالی برای بیش از شش دهه مقاومت کرده است، از اصول و هنجارهای حقوق بین‌الملل، قویا حمایت کرده و در هر شرایطی از صلح دفاع می‌کنیم".

وی پیرامون بحران نظامی حاکم در اروپای شرقی با مرکزیت اوکراین گفت کوبا طرفدار راه‌حل دیپلماتیک جدی، سازنده و واقع‌بینانه از طریق ابزارهای صلح‌آمیز است که امنیت و حاکمیت همه طرف‌های درگیر و صلح و ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تضمین کند.

معاون وزیر امور خارجه کوبا با انتقاد از آنچه عزم ایالات متحده برای ادامه گسترش تدریجی پیمان آتلانتیک شمالی به سمت مرزهای روسیه خواند، این اقدام آمریکا را عامل ایجاد سناریویی با پیامدهای غیر قابل پیش‌بینی دانست. وضعیتی که در صورت رسیدگی جدی و محترمانه به خواسته‌های مستدل روسیه مبنی بر ضمانت‌های امنیتی، می‌توانست از آن جلوگیری شود.

این مقام کوبایی همچنین تاکید کرد ریشه‌کنی سلاح‌های کشتار جمعی، بالاترین اولویت در حوزه خلع سلاح و موضوع این کنفرانس بوده و باید ادامه یابد. به گفته پِنیالور، این تنها تضمین در برابر استفاده و یا تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای است. وی در این راستا از فرآیند حذف کامل تسلیحات هسته‌ای به شیوه‌ای شفاف، قابل تایید و برگشت‌ناپذیر حمایت کرد.

وی ضمن هشدار و ابراز نگرانی از اینکه هیچ کشوری از پیامدهای یک درگیری هسته‌ای در امان نخواهد بود، فعال‌سازی مجدد کنفرانس خلع سلاح را یکی از اقدامات کلیدی سازمان ملل متحد توصیف کرد.

این کنفرانس در سال ۱۹۷۹ و به دنبال نخستین نشست ویژه خلع سلاح مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۷۸ برگزار شد، تأسیس شد. این کنفرانس به عنوان کمیته خلع سلاح آغاز به کار کرد اما در سال ۱۹۸۲ تغییر نام داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها