آمریکا فهرست تحریم‌ها علیه روسیه را گسترش داد

آمریکا فهرست تحریم‌ها علیه روسیه را گسترش داد
پنج‌شنبه 4 فروردين 1401 - 21:50

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای امروز پنجشنبه اعلام کرد فهرست تحریم‌ها علیه روسیه را گسترش داده است.

العالم - آمریکا

ایالات متحده آمریکا امروز پنجشنبه (۴ فروردین/ ۲۴ مارس) به بهانه اقدام نظامی روسیه در اوکراین تحریم‌های جدیدی علیه ۴۰۰ سیاستمدار و شرکت روسیه‌ای اعمال کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد فهرست تحریم‌ها علیه روسیه را با اضافه کردن نام ده‌ها شرکت دفاعی، ۳۲۸ عضو مجلس «دوما» و رئیس بزرگترین نهاد مالی روسیه (بانک پس‌انداز فدراسیون روسیه) به لیست سیاه گسترش داده است.

در بیانیه نهاد آمریکایی آمده است: «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا امروز در راستای سیاست خود برای تحمیل هزینه‌های سنگین به فدراسیون روسیه بابت جنگ‌افروزی بی‌دلیل، بی‌پایه و غیرقانونی این کشور علیه اوکراین در تازه‌ترین اقدام عوامل اصلی این حمله را در فهرست تحریم قرار داده است.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته اقدام امروز با اقدامات مشابهی که اتحادیه اروپا، انگلیس و کانادا علیه روسیه اتخاذ کرده‌اند همسو است و نشان‌دهنده اتحاد این کشورها برای پاسخگو کردن «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه است.

رئیس‌جمهور روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها