اختلافات سیاسی در بغداد؛

پارلمان عراق بار دیگر امروز برای انتخاب رئیس جمهور اقدام می‌کند/ آیا جلسه پارلمان به حد نصاب لازم خواهد رسید؟

پارلمان عراق بار دیگر امروز برای انتخاب رئیس جمهور اقدام می‌کند/ آیا جلسه پارلمان به حد نصاب لازم خواهد رسید؟
شنبه 6 فروردين 1401 - 09:38

در حالی قرار است جلسه پارلمان عراق که اختلافات سیاسی و حقوقی سبب شده است انتخاب رئیس‌جمهور و سپس نخست‌وزیر جدید این کشور با تأخیر مواجه شود، امروز (شنبه) برگزار شود که ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعی اعلام کرده که در این نشست شرکت نخواهد کرد.

العالم ـ عراق
خبرگزاری فرانسه گزارش داده، قانونگذاران عراقی امروز (شنبه) قرار است بار دیگر رئیس جمهور کشور را انتخاب کنند. آنها می کوشند بر ماه ها اختلاف و دو دستگی سیاسی غلبه کنند، حتی در شرایطی که بار دیگر درخواست هایی مبنی بر عدم مشارکت در رأی گیری به گوش می‌رسد.
پارلمان فهرست نهایی 40 نامزد برای این پست را منتشر کرده است که نقشی عمدتا تشریفاتی دارد و مختص کردها است.
در این رقابت برهم صالح، رئیس فعلی و عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق، در مقابل ریبر احمد از حزب دمکرات کردستان (KDP)، رقیب اتحادیه میهنی کردستان قرار می گیرد.
فقدان حد نصاب - دو سوم از مجموع 329 نماینده مجلس - و مسائل حقوقی باعث شده است که رای گیری به پیش نرود. در صورت انجام موفقیت آمیز رأی گیری، رئیس جمهور باید سپس نخست وزیری را معرفی کند که از حمایت بزرگترین بلوک (فراکسیون) پارلمان برخوردار باشد.
در 13 فوریه، دادگاه عالی عراق، پس از طرح شکایتی که علیه هوشیار زیباری به دلیل اتهامات فساد مالی چندین ساله و محاکمه نشده مطرح شد، پیشنهاد ریاست جمهوری این سیاستمدار کهنه کار مورد حمایت حزب دمکرات کردستان را رد کرد.
پس از انتخابات سراسری اکتبر گذشته، که با مشارکت نسبتاً اندک، تهدیدات پس از رای گیری و خشونت و تأخیر چند ماهه تا تایید نتایج نهایی همراه بود، حوزه سیاست عراق با نا‌آرامی‌هایی مواجه بوده است.
مذاکرات فشرده میان گروه های سیاسی از آن زمان تاکنون نتوانسته است ائتلاف پارلمانی اکثریت را برای توافق بر سر نخست وزیری جدید به منظور تعیین جانشینی مصطفی الکاظمی تشکیل دهد.
بزرگترین بلوک سیاسی، به رهبری مقتدی صدر از زیباری برای ریاست جمهوری حمایت کرده بود و اکنون از ریبر احمد حمایت می کند.
اولین رای پارلمان در 7 فوریه به نتیجه نرسید زیرا در بحبوحه دعوای حقوقی زیباری به طور گسترده تحریم شد.
نشست امروز (شنبه) پارلمانی به طور بالقوه می تواند بر شکاف شدید در سیاست عراق بین صدر، برنده انتخابات عمومی، و چارچوب قدرتمند هماهنگی شیعی که خواستار تحریم شده است، تأکید کند.
صدر با حمایت احزاب سنی و کُرد می خواهد پست نخست وزیری به جعفر صدر پسر عموی وی و سفیر عراق در انگلستان، پس از حل مسئله ریاست جمهوری چهار ساله برسد.
به گفته احسان الشمری، تحلیلگر سیاسی، حتی اگر انتخابات طبق برنامه از ساعت 11 صبح (08:00 به وقت گرینویچ) برگزار شود، "در دور اول تصمیم گیری نمی شود" زیرا در آن برنده به اکثریت دو سوم آرا نیاز دارد.
نامزدی که بیشترین آرا را داشته باشد در دور دوم و به شکل بدون رقیب شرکت خواهد کرد اما بار دیگر باید دو سوم اکثریت آرا را کسب کند.

بنابر گزارش العالم، در مرحله حساس شرایط سیاسی در عراق، گفته می شود ائتلاف چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی موفق شده است یک سوم آرای تعیین کننده را در اختیار بگیرد، سران این ائتلاف دیشب (جمعه 5 فروردین ماه ) جلسه‌ای برای هماهنگی بیشتر برگزار کردند. جلسه ائتلاف چارچوب هماهنگی در منزل «فالح الفیاض» رئیس هیات الحشد الشعبی برگزار شد و در پایان، یک منبع آگاه حاضر در جلسه به رسانه ها گفت که «اعلام ائتلافی پارلمانی مشتمل بر 153 نماینده نزدیک است؛ آنها در جلسه روز شنبه (امروز) پارلمان برای تعیین رئیس جمهوری عراق شرکت نخواهند کرد.»

وی افزود: «ماجرا تمام شد؛ جلسه فردا (امروز شنبه) در کار نخواهد بود.»

برخی رسانه های عراقی نیز گزارش دادند که چارچوب هماهنگی شیعی توانسته بیش از 130 نماینده را با خود همراه کند و حد نصاب لازم برای «یک سوم تعیین کننده» (ثلث ضامن) را کسب کند؛ حد نصابی که می تواند جلسه امروز پارلمان درباره موضوع اختلافی تعیین رئیس جمهور را به تعویق اندازد. برخی رسانه ها هم از 143 نماینده همراه شده با ائتلاف یک سوم تعیین کننده خبر داده اند.

لازم به ذکر است که حد نصاب لازم برای تعطیلی جلسه پارلمان 110 عضو پارلمان از مجموع 329 نماینده و به عبارت دیگر بیش از یک سوم نمایندگان است.

آنچه مسلم است ادامه کشمکش ها بین دو جریان اصلی سیاسی عراق یعنی چارچوب هماهنگی شیعی و ائتلاف سه گانه متشکل از جریان صدر، الحلبوسی و بارزانی ها است و به این راحتی نمی توان گفت که چه اتفاقی قرار است در نشست امروز پارلمان رخ دهد.

پربیننده ترین خبرها