توسل عربستان به شورای امنیت به دنبال حمله بزرگ یمنی ها به آرامکو

توسل عربستان به شورای امنیت به دنبال حمله بزرگ یمنی ها به آرامکو
شنبه 6 فروردين 1401 - 12:43

عربستان سعودی در واکنش به عملیات موشکی و پهپادی بزرگ نیروهای یمنی در عمق خاک این کشور، خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل شد.

العالم ـ عربستان سعودی

بنابر گزارش رسانه های خبری، عربستان سعودی خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای محکوم کردن حملات بزرگ نیروهای یمنی به خاک این کشور شده است.

هیأت دائم عربستان سعودی در مقر سازمان ملل در نیویورک، نامه‌ای را به شورای امنیت در خصوص حملات نیروهای امنیتی به زیرساخت‌ها و تأسیسات غیرنظامی عربستان، ارائه کرد.

هیأت مذکور در حساب توئیتری خود نوشت که در این نامه به حملات مستمر یمن به ایستگاه توزیع فرآورده‌های نفتی در شمال جده در روز جمعه (5 فروردین 1401 /۲۵ مارس ۲۰۲۲) و ایستگاه المختاره در جیزان اشاره شده است.

بنابر گزارش شبکه روسیا‌الیوم، در نامه هیأت مذکور آمده است: «از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم که این حملات تروریستی را بشدت محکوم کرده و نشستی را برای مقابله با این تهدیدات علیه صلح و امنیت جهانی و اتخاذ تصمیمات قاطعانه در قبال آن برگزار کند.»

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن با انتشار بیانیه ای از عملیات شامگاه جمعه (5 فروردین ماه 1401) به تاسیسات مختلف عربستان از جمله شرکت نفتی آرامکو خبر داد وگفت: این عملیات پاسخی به تداوم محاصره و آغاز هشتمین سال ایستادگی در برابر تجاوزات ائتلاف سعودی-اماراتی است. وی گفت که در جریان این عملیات نیروهای یمنی، شرکت آرامکو در جده و چندین مرکز مهم در ریاض هدف حملات موشکهای بالدار قرار گرفت. همچنین پالایشگاههای رأس تنوره و رابغ هدف چند پهپاد قرار گرفت. جیزان و نجران نیز با حمله شمار زیادی پهپاد مواجه شد».

وی تأکید کرد که نیروهای یمنی در گسترش عملیاتهای نظامی خود تا توقف حملات و رفع محاصره تردید نخواهند کرد.

درهمین حال برخی رسانه های عربی گزارش داده اند که حمله دیشب یمنی ها با عنوان "سومین عملیات برای شکستن محاصره" یکی از شدیدترین عملیات‌های نیروهای مسلح یمن علیه عربستان بوده است. منابع رسانه ای خاطرنشان کرده اند که اطلاعاتی مبنی بر سوختن کامل تاسیسات آرامکو در جده و وقوع آتش سوزی به شکلی بی‌سابقه در دست است. اطلاعات حاکی از آن است که آتش‌سوزی در مخازن و تاسیسات سوخت باعث از بین رفتن کل این تاسیسات شده است.

همچنین رسانه‌های عربی گزارش دادند حمله موشکی به تأسیسات نفتی آرامکو در جده، باعث افزایش قیمت جهانی نفت خام شده است.

پربیننده ترین خبرها