آغاز هشتمین سال تجاوز علیه یمن؛

حملات زهردار به قلب عربستان؛ فریاد کمک‌خواهیِ سعودی‌ها برای نجات از باتلاق یمن

حملات زهردار به قلب عربستان؛ فریاد کمک‌خواهیِ سعودی‌ها برای نجات از باتلاق یمن
شنبه 6 فروردين 1401 - 11:09

هفت سال پیش در چنین روزی، رژیم‌های سعودی و امارات با تحریک، حمایت و هماهنگی آمریکا، انگلیس و اسرائیل جنگی ویرانگر علیه ملت یمن آغاز کردند و بدون احترام و پایبندی به ارزش‌ها و اصول انسانی و اسلامی، شهرهای یمن را هدف حملات جنگنده‌ها قرار دادند تا به زعم خود، "عبد ربه منصور هادی" رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن را به قدرت بازگردانند.

العالم- تحلیل روز

اینک بعد از سپری شدن هفت سال و در آغاز هشت سالگی این جنگ ویرانگر، نیروهای مسلح یمن تاسیسات آرامکو در جده، تاسیسات حیاتی در ریاض، پالایشگاه راس التنوره و پالایشگاه رابغ و تاسیسات آرامکو در جیزان و نجران و برخی اهداف حیاتی و مهم در مناطق جیزان، ظهران، ابها و خمیس مشیط را هدف حملات موشک‌های بالستیک و بالدار و پهپادها قرار دادند.

به نظر می‌رسد عملیات اخیر یمنی‌ها در آغاز هشتمین سال تجاوز سعودی و امارات به یمن، سعودی‌ها را بسیار متضرر و هراسان کرده است. یک مقام مسئول در وزارت انرژی سعودی اعلام کرد به دنبال حملات مستمر یمنی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، این کشور هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال کمبود عرضه نفت به بازار جهانی ندارد.

منبع مذکور به "تاثیرات جدی و خطرناک" حملات یمنی‌ها به بخش‌های تولید، فرآوری و پالایش اشاره کرد و اظهار داشت که این امر بر ظرفیت تولید عربستان سعودی و توانایی این کشور در انجام تعهدات خود در قبال بازارهای جهانی تأثیر خواهد گذاشت و همچنین بدون شک امنیت و ثبات عرضه انرژی به بازارهای جهانی را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

این اظهارات مقام سعودی به مثابه اعتراف رسمی به این امر است که موشک‌ها و پهپادهای یمنی به قلب عربستان و تاسیسات نفتی و حیاتی آن اصابت کردند نه به مناطق مسکونی. همچنین این اظهارات به مثابه فریاد کمک‌خواهیِ سعودی‌ها برای نجات دادن‌شان از باتلاق یمن است در حالی‌که آنها خوب می‌دانند که حملات یمنی‌ها به عمق عربستان فقط در شرایطی متوقف می‌شود که تجاوز به یمن متوقف و محاصره آن لغو شود.

موضوع قابل توجه این که بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره حمله یمنی‌ها به عربستان سعودی حاوی یک نکته بسیار مهم است و آن این که "دولت آمریکا روی پیش‌نویس قطعنامه‌ای در سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در یمن کار می‌کند". این نکته، به مثابه نردبانی برای پایین آوردن رژیم سعودی از درختی است که از 7 سال پیش از آن آویزان شده است.

بدیهی است که کشورهای متجاوز- بدون استثناء- متوجه شده اند که جنبش انصارالله نه شبه‌نظامی هستند و نه گروه نیابتیِ طرف خاصی که به خاطر پول و قدرت بجنگد، و نه جنبشی فرقه‌ای؛ که اگر این‌چنین می‌بود در همان هفته‌ها یا ماه‌های نخست تجاوز، شکست می‌خورد.

انصارالله یک جنبش ملی، آزادی‌خواه، انقلابی، اسلامی و یمنی اصیل است که ریشه در اعماق جغرافیای طبیعی و جمعیتی یمن دارد که نه تنها توانسته در برابر ائتلاف متجاوز آمریکایی، اسرائیلی، انگلیسی، سعودی و اماراتی مقاومت کند بلکه توانسته است از موقعیت دفاعی به موقعیت حمله منتقل شود و خسارات عظیمی به متجاوزانی وارد کند که در سایه جنگ اوکراین، متحمل بحران نفتی شدند و لذا، درصدد نجات دادن عربستان سعودی از بزرگ‌ترین باتلاقی هستند که در آن گرفتار آمده است.

پربیننده ترین خبرها