نشست «چارچوب هماهنگی» در پی به حد نصاب نرسیدن جلسه انتخاب رئیس‌جمهور عراق

نشست «چارچوب هماهنگی» در پی به حد نصاب نرسیدن جلسه انتخاب رئیس‌جمهور عراق
دوشنبه 8 فروردين 1401 - 05:49

پس از به حد نصاب نرسیدن جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور، رهبران «چارچوب هماهنگی شیعیان عراق» نشستی را در منزل هادی العامری رئیس ائتلاف «الفتح» برگزار کردند.

العالم-عراق

رؤسای گروه عراقی «چارچوب هماهنگی» متشکل از احزاب شیعه یکشنبه شب در منزل شخصی هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح گرد هم آمدند.

این نشست در حالی برگزار شد که روز شنبه قرار بود جلسه پارلمانی برای انتخاب رئیس جمهور عراق برگزار شود، اما این جلسه به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان، به تعویق افتاد.

همزمان با تلاش‌ها برای برگزاری نشست پارلمان، چارچوب هماهنگی شیعیان که مخالف برگزاری این نشست است، روز شنبه جلسه‌ای را در دفتر نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و یکی از رهبران چارچوب هماهنگی برگزار کرده است تا با اعلام عدم حضور حداقل 110 نماینده در نشست پارلمان، رسما فراکسیون خود را اعلام موجودیت کرده و جلسه را از حد نصاب قانونی خارج کند.

به دلیل آنکه تعداد نمایندگان حاضر در صحن پارلمان به حد نصاب قانونی برای انتخاب رئیس جمهور یعنی 220 نماینده نرسید، محمد حلبوسی رئیس پارلمان با تغییر دستورکار نشست دیروز را اعلام کرد و گفت که جلسه بعدی برای انتخاب رئیس جمهور چهارشنبه برگزار خواهد شد.

نمایندگان چارچوب هماهنگی شیعی عدم تشکیل جلسه برای انتخاب رئیس جمهور را یک موفقیت توصیف و اعلام کردند: ما «یک سومِ تضمین کننده» را تشکیل دادیم و موفق شدیم از پیشبرد روند سیاسی به سمت و سوی تاریکی، جلوگیری کنیم.

نوری المالکی نخست وزیر اسبق و رئیس ائتلاف دولت قانون هم در واکنش به این رویداد تاکید کرد آنچه در پارلمان رخ داد، پیروزی یک سوم تضمین کننده بود.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها