پایان مذاکرات روسیه و اوکراین/ احتمال ملاقات پوتین-زلنسکی قوت گرفت

پایان مذاکرات روسیه و اوکراین/ احتمال ملاقات پوتین-زلنسکی قوت گرفت
سه شنبه 9 فروردين 1401 - 17:43

دور اول مذاکرات صلح روسیه و اوکراین به میزبانی ترکیه بعد از حدود سه ساعت در استانبول با امید به پایان رسید.

العالم _ اوکراین

رئیس هیئت مذاکره‌کننده اوکراین پس از پایان دور اول مذاکرات استانبول گفت: در این دور از مذاکرات هنوز بر سر هیچ موضوعی توافق نشده است و ما هیچ موافقتی از طرف روسیه دریافت نکرده‌ایم. ما درمورد هر گونه توافقی با روسیه، در اوکراین رفراندوم برگزار خواهیم کرد. ما خواستار اعلام هشت کشور از جمله ترکیه به عنوان کشور ضامن در اوکراین هستیم.

در همین حال ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده روسیه به تلویزیون دولتی کشورش ابراز امیدواری کرد طی ساعات آینده بیانیه‌ای درارتباط با این مذاکرات منتشر شود.

وی مذاکرات با اوکراین را "سازنده" توصیف کرد.

به گفته مذاکره‌کننده ارشد روسیه، مسکو پیشنهادهای اوکراین را بررسی خواهد کرد و به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اطلاع خواهد داد.

مدینسکی گفت: نشست پوتین با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به محض اینکه توافق آماده شود، ممکن است.

مدینسکی افزود: روسیه پیشنهاد داده است تا نشست پوتین و زلنسکی همزمان با امضای پیمان صلح توسط وزرای امور خارجه برگزار شود.

پس از تازه‌ترین دور مذاکرات صلح روسیه و اوکراین در استانبول، روسیه متعهد شد تا فعالیت‌های نظامی‌اش را در کی‌یف و شهر چرنیهیف در شمال اوکراین "به طور چشمگیری" کاهش دهد.

مذاکره‌کنندگان اوکراین گفتند بر سر یک "سیستم تضمین امنیتی" مذاکره شد که تدابیری از جمله نداشتن هیچ پایگاه نظامی خارجی در خاک کشور را شامل می‌شود.

در این فرایند، کشورهایی مثل ترکیه، لهستان و کانادا به عنوان ضامن در نظر گرفته می‌شوند. همچنین درمورد هر گونه شرط و شروط روسیه رفراندوم برگزار خواهد شد.

آنها گفتند اگر با پیشنهادها موافقت شود، اوکراین با وضعیت بی‌طرفی موافقت خواهد کرد.

مذاکره‌کننده ارشد اوکراین هم گفت: نشست میان روسای جمهوری اوکراین و روسیه پس از مذاکرات صلح امروز در استانبول، محتمل خواهد بود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها