روسیه فعالیت‌های نظامی خود در نزدیکی کی‌یف را کاهش می‌دهد

روسیه فعالیت‌های نظامی خود در نزدیکی کی‌یف را کاهش می‌دهد
سه شنبه 9 فروردين 1401 - 20:03

معاون وزیر دفاع روسیه اعلام کرد مسکو فعالیت نظامی خود را نزدیک «کی‌یف» و «چرنیهیف» کاهش می‌دهد تا شرایط را برای گفت‌وگوهای بیشتر فراهم کند.

العالم _ اوکراین

«الکساندر فومین» معاون وزیر دفاع روسیه بعد از پایان مذاکرات روز سه شنبه با طرف اوکراینی در استانبول اعلام کرد کشورش فعالیت نظامی خود را نزدیک «کی‌یف» و «چرنیهیف» کاهش می‌دهد تا شرایط برای گفت‌وگوهای بیشتر فراهم شود.

به گفته ناظران، این اقدام روسیه نشان می دهد که مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین در استانبول پیشرفت‌هایی داشته است.

مذاکرات استانبول بین مذاکره‌کنندگان روسیه و اوکراین به پایان رسید و کی‌یف پیشنهاد ضمانت‌های امنیتی جدیدی ارائه کرد که می‌تواند به پذیرش وضعیت بی‌طرف این کشور در ازای خروج نیروهای روسیه از آن منجر شود.

هیئت مذاکره کننده اوکراینی اعلام کرد سیستم امنیتی جدید می‌تواند ترکیه، کانادا و لهستان را میان تضمین‌کنندگان جای دهد هرچند این اقدام باید در اوکراین به همه‌پرسی گذاشته شود. این سیستم می‌تواند ممنوعیت پایگاه‌های نظامی خارجی را در اوکراین به همراه داشته باشد که طبق خواسته روسیه به بی‌طرفی اوکراین منجر می‌شود.

معاون وزیر دفاع روسیه هم بعد از مذاکرات اعلام کرد که این کشور فعالیت نظامی خود را نزدیک کی‌یف و چرنیهیف کاهش می‌دهد زیرا مذاکرات با اوکراین وارد مرحله عملی می‌شود.

وی توضیح داد که این تصمیم به این دلیل اتخاذ شد که مذاکرات درباره آماده‌سازی توافقی در خصوص بی‌طرفی و وضعیت غیرهسته‌ای اوکراین و همچنین ارائه تضمین‌های امنیتی به اوکراین در حال وارد شدن به «مرحله عملی» است.

الکساندر فومین گفت: کاهش فعالیت نیروهای روسیه به منظور افزایش اعتماد متقابل و ایجاد شرایط لازم برای پیشبرد بیشتر مذاکرات و دستیابی به هدف نهایی و امضای توافق است. ما انتظار داریم که تصمیمات کلیدی در کی‌یف گرفته و شرایط برای کار عادی بیشتر فراهم شود.

«ولادیمیر مدینسکی» دستیار رئیس‌جمهور روسیه و رئیس هیأت روس هم پس از مذاکرات استانبول گفت: اوکراین از تمایل خود برای بازگرداندن کریمه و دونباس از طریق ابزار نظامی صرف‌نظر می‌کند.

این مقام روس افزود که روسیه مخالف الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا نیست.

مدینسکی پیشنهادهای اوکراین را گامی سازنده به سوی مصالحه خواند و افزود روسیه آنها را بررسی خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها