هشدارهای صنعا کابوس سعودی ها/ درهای جهنم مقابل ریاض

هشدارهای صنعا کابوس سعودی ها/ درهای جهنم مقابل ریاض
چهارشنبه 10 فروردين 1401 - 16:34

ناظران بر این باورند که تصمیم برای پذیرش یا رد ابتکار صنعا برای صلح، در اختیار سعودی‌ها و آمریکایی‌ها است، به‌ویژه پس از آن که ارائه سلاح های آمریکایی ها به عربستان و امارات فاش و استفاده از سلاح های آمریکایی برای کشتار مردم یمن، مایه ننگ و شرمساری آمریکا شد.

العالم _ عربستان سعودی

منتقدان سیاسی بر این باورند که اعلام ابتکار صلح توسط صنعا، ابتکار عمل از سوی یک کشور قدرتمند و قوی است و از موضع ضعف نیست.

نکته قابل توجه در این باره آن است که زمان پیشنهاد صلح از سوی یمن، دقیقا پس از حملات کوبنده این کشور برای شکست محاصره است. یمن برای سومین بار طی عملیات گسترده ای، اقدام به شکستن محاصره کرده و با هدف قرار دادن اهداف بسیار استراتژیک مانند تاسیسات آرامکو، برافروختن آتش گسترده و نیز حمله به اهداف جدید، عربستان سعودی را تحت فشار قرار داده؛ یمنی ها از هم اکنون درباره اقدامات بعدی یمن سخن می گویند که در آینده برای عربستان، تعجب برانگیز و شوک آور خواهد بود.

تحلیلگران ابتکار صلح اعلام شده از سوی مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن را تأییدی بر اهتمام دولت نجات ملی به صلح به عنوان یک هدف عالی دانستند.

آنها خاطرنشان کردند که صنعا از ائتلاف متجاوز و جامعه بین‌المللی می‌خواهد که شرایط را درک و با این ابتکارصلح به عنوان فرصتی ارزشمند برخورد کنند. سازمان ملل در مقابل فاجعه ای که مردم یمن در معرض آن هستند، مسئول است و باید برای فعال کردن پرونده بشردوستانه و رفع محاصره بنادر، فرودگاه ها، کشتی ها، مشتقات نفتی و غذا به عربستان سعودی فشار بیاورند.

آنها از جامعه جهانی خواستند تا برای برقراری صلحی جدی و همه جانبه فشار بیاورند و از این ابتکار صلح استقبال کنند زیرا شرایط پیشنهادی آن منصفانه و واژگانش کاملا واضح و روشن و چندین گزینه انتخابی پیش روی عربستان سعودی قرار داده است.

ایشان ضمن برحذر داشتن عربستان سعودی از غفلت از این فرصت طلایی، اعلام کردند در صورت استمرار جنگ با یمن، هزینه های تجاوزات عربستان سعودی به این کشور، بسیار زیاد و عملیات های آتی کوبنده تر و دردناک تر خواهد بود.

کارشناسان نظامی یمن نیز به نوبه خود تأیید کردند که عبد المالک بدر الدین الحوثی، رهبر انقلاب یمن، آخرین فرصت را برای ائتلاف متجاوز سعودی – اماراتی، جهت پذیرش طرح صلح، پایان دادن قطعی به جنگ، رفع محاصره و نیز حل و فصل بحران یمن فراهم کرده است.

آنها توضیح دادند: تجاوزات سعودی نقض ابتکار صلح یمن است و در این مدت عربستان سعودی 12 حمله هوایی انجام داده اما در مقابل، همه احزاب یمنی در این دو روز به معنای واقعی کلمه به صلح پیشنهادی پایبند بودند.

ناظران ادامه دادند که دشمن ابتکار صلح یمن را از موضع ضعف می‌ داند و اما همزمان مجبور شد که سومین عملیات شکست محاصره را تایید کند و به طور رسمی آن را در تلویزیون پخش کند و از همه دنیا برای نجات منابع انرژی خود درخواست کمک کند.

کارشناسان نظامی هشدار دادند که هشتمین سال تجاوز عربستان به یمن، سرشار از عملیات های غافلگیر کننده خواهد بود به گونه ای که عربستان سعودی هرگز تصور آن را نخواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها