آغاز عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه در سرخس؛

رئیسی: ایرانی بودن شرکت و تجهیزات پروژه ذخیره سازی گاز یک افتخار بزرگ برای کشور است

رئیسی: ایرانی بودن شرکت و تجهیزات پروژه ذخیره سازی گاز یک افتخار بزرگ برای کشور است
پنج‌شنبه 11 فروردين 1401 - 09:19

از ویژگی های مهم این پروژه ایرانی بودن شرکت و تجهیزات است و این موفقیت بزرگی برای کشور است که بتوانیم با تجهیزات ایرانی این چنین اموری را انجام دهیم.

العالم - ایران

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دومین روز از سفر استانی کاروان دولت مردمی به استان خراسان رضوی با حضور در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس دستور آغاز «عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه D» را صادر کرد.

ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه در دو فاز تعریف شده است که فاز نخست آن با ظرفیت تزریق ۱۰ میلیون مترمکعب در روز در هشت ماه نخست و برداشت روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب (در چهار ماه سرد) پیشتر به بهره‌برداری رسیده است. گاز برداشت‌ شده از طریق خط ۴۸ اینچ برای مصرف در شمال شرق کشور به شبکه گازرسانی تزریق می‌شود.

ویژگی پروژه فاز دوم ذخیره سازی گاز شوریجه، پشتیبانی گازی منطقه و تضمین ذخایر گازی منطقه است.

یکی دیگر از ویژگی های مهم این پروژه ایرانی بودن شرکت و تجهیزات است و این موفقیت بزرگی برای کشور است که بتوانیم با تجهیزات ایرانی این چنین اموری را انجام دهیم.

رئیس جمهور در این مراسم گفت: دولت سرمایه‌گذاری ویژه‌ای برای حضور شرکت‌های دانش بنیان و تولید کننده انجام داده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: بخش خصوصی با یک حرکت دانش بنیانی توانسته گوگرد خام را که سال‌ها از کشور خارج می‌شد، تبدیل به ارزش افزوده کند که این هم باعث ارز آوری و هم باعث ایجاد اشتغال شده است.

وی با بیان اینکه دانایی در کنار توانایی ایجاد ثروت می‌کند، برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان قول مساعد داد.

با حضور رئیس جمهور، ابتدا آیین کلنگ زنی فاز دوم مجتمع ذخیره سازی گاز شوریجه با حدود ۴۰ میلیون متر مکعب ذخیره گاز در روز، انجام گرفت.

در قالب این فاز، ۲۸ حلقه چاه، ۳ ردیف توربو کمپرسور و ۲ ردیف واحد نم زدایی در این مجتمع ذخیره سازی، احداث می‌شود.

این مجتمع با سرمایه گذاری ۶۱۱ میلیون یورو با هدف افزایش امنیت انرژی در فصل سرد، پایداری شبکه گاز شرق کشور و افزایش ظرفیت گاز از ۲۰ به ۴۰ میلیون متر مکعب در روز کلنگ زنی شد و در مدت ۳ سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس جمهور امروز همچنین ۳ واحد گوگردسازی بخش خصوصی را با عنوان پارک گوگرد با صرف هزینه ۲۴۰ میلیارد تومان و سرمایه گذاری ارزی دو میلیون یورویی با ایجاد اشتغال برای ۱۵۰ نفر، افتتاح کرد.

اولین طرح، عملیات پیش راه اندازی پروژه تغلیظ گاز اسیدی است که با سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد تومانی و افزایش تولید ۱۱ هزار تن گوگرد در سال، با افزایش طول عمر کاتالیست و کاهش انتشار گاز‌های آینده، ۷۰ میلیارد تومان در سال سود آوری دارد.

دومین طرحی که در قالب پارک گوگرد امروز به دست رئیس جمهور افتتاح شد، بهره برداری از کارخانه تولید گوگرد پاستیل و گوگرد بنتونیتی به ظرفیت ۷۲ هزار تن در سال با سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومان و ارزش افزوده سه برابری نسبت به گوگرد خام است.

داخلی سازی فرآیند تولید توسط شرکت‌های دانش بنیان و کاهش ۸۰ درصدی هزینه خط تولید نسبت به نمونه خارجی بخشی از مزایای این طرح است.

سومین طرح در قالب پارک گوگرد، بهره برداری از کارخانه تولید گوگرد گرانول با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن در سال، سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومانی و سرمایه گذاری ارزی دو میلیون یورویی بود که ارزش افزوده سه برابری نسبت به گوگرد خام دارد.

سیدابراهیم رئیسی که با بالگرد به شهرستان مرزی سرخس در ۱۸۰ کیلومتری شرق مشهد سفر کرده است، از سوی وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی همراهی می‌شود.

بازدید از پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد سرخس، پایانه مرزی، ایستگاه راه آهن بین المللی سرخس هم مرز با کشور ترکمنستان از برنامه‌های اصلی سفر رئیس دولت و همراهان وی به شهرستان سرخس است.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هم دیروز در برنامه‌ای جداگانه با سفر به شهرستان سرخس ضمن دیدار با مردم و خانواده شهدا به بررسی وضعیت عمومی این شهرستان پرداخت.

رئیس جمهور عصر چهارشنبه در آغاز هجدهمین سفر استانی دولت وارد فرودگاه مشهد شد که زیارت حرم مطهر رضوی، بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی، عمرانی و دانش بنیان، دیدار با اقشار مختلف مردم، علما و روحانیان، نخبگان، ایثارگران و خانواده شهدا، شرکت در نشست شورای اداری و نشست خبری از مهمترین برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر دو روزه است.

پربیننده ترین خبرها