تظاهرات در ۳۸ شهر مراکش در محکومیت عادی‌سازی روابط با اسرائیل

تظاهرات در ۳۸ شهر مراکش در محکومیت عادی‌سازی روابط با اسرائیل
پنج‌شنبه 11 فروردين 1401 - 12:40

مردم مراکش برای گرامیداشت روز زمین و همبستگی با فلسطینیان مقابل ساختمان پارلمان در رباط و ۳۷ شهر دیگر این کشور تظاهرات کرده و شعارهایی علیه عادی‌سازی روابط با اسرائیل سر دادند.

العالم - مغرب

به نقل از القدس العربی، مراکشی‌های مخالف با عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی به در همبستگی با آرمان فلسطین و در پاسخ به فراخوانی گروه موسوم به «اقدام ملی برای فلسطین در مراکش» در ۳۸ شهر از جمله رباط پایتخت این کشور تظاهرات کردند.

این تظاهرات به دعوت «جبهه مراکش در حمایت از فلسطین و علیه عادی سازی» (شامل ۱۵ سازمان سیاسی، اتحادیه و حقوق بشر) در چارچوب «روز ملی اعتراض علیه عادی سازی»- که پنجمین روز از نوع خود است-، همزمان با روز گرامیداشت «روز سرزمین فلسطین» برگزار شد.

در ۳۰ مارس هر سال، فلسطینی‌ها روز سرزمین را گرامی می‌دارند که رویدادهای آن به سال ۱۹۷۶ بازمی‌گردد؛ زمانی که مقامات اسرائیلی مناطق وسیعی از اراضی فلسطینی را به اشغال در آوردند.

به گزارش العربی الجدید، رباط، کازابلانکا، بنی ملال، مکنس، برکان، تتوآن، مراکش، فاس، قنیطره، ابی جعد و محمدیه از جمله شهرهایی است که این تظاهرات با حضور فعالان سیاسی و حقوق بشری برگزار شده است.

شرکت کنندگان در این تظاهرات شعارهایی در محکومیت عادی سازی روابط کشورشان با رژیم صهیونیستی مانند «مردم خواهان جرم‌انگاری عادی سازی روابط هستند»، «مردم می‌خواهند عادی سازی را سرنگون کنند»، «نه به عادی سازی» و «محکومیت مردمی دولت مراکش» سر دادند.

عبدالقادر العالمی دبیرکل گروه اقدام ملی برای فلسطین در بیانیه‌ای که برای شرکت‌کنندگان در تظاهرات قرائت کرد، گفت: همزمان با گرامیداشت روز زمین، شاهد هستیم که حاکمان در حال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند.

العالمی ادامه داد: مواضع وزرای شرکت کننده در نشست النقب به ریاست ناصر بوریطه وزیر امور خارجه مراکش را محکوم می کنیم و تمامی مراحل عادی سازی با رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم می‌کنیم.

روز دوشنبه گذشته وزرای خارجه مصر، امارات، بحرین، مراکش، اسرائیل و ایالات متحده آمریکا در نشست دو روزه خود در النقب بر ادامه تقویت روابط مشترک بین طرف‌های شرکت کننده در نشست، تأکید کردند.

پربیننده ترین خبرها