نشانه های افول قدرت آمریکا در منطقه در حال نمایان شدن است

نشانه های افول قدرت آمریکا در منطقه در حال نمایان شدن است
پنج‌شنبه 11 فروردين 1401 - 13:49

یک روزنامه‌نگار آمریکایی بازنشستگی ژنرال مکنزی فرمانده سنتکام را فرصتی برای تأمل در مورد کاهش قدرت آمریکا در خاورمیانه دانست.

العالم _ آمریکا

«دیوید ایگناتیوس» روزنامه‌نگار آمریکایی در یادداشتی در روزنامه «واشنگتن پست» نوشت: بازنشستگی ژنرال مکنزی فرصتی برای تأمل درمورد کاهش قدرت آمریکا در خاورمیانه است. مکنزی در مأموریت مهار ایران در منطقه ناکام ماند و ایران همچون سه سال پیش همچنان اولویت نخست و تهدید جدی سنتکام در منطقه باقی مانده است.

هنگامی که ژنرال مکنزی در سال 2019 به ریاست "سنتکام" رسید، نگرانی اصلی او ایران بود. اکنون که او دوران فرماندهی خود را در اول آوریل به پایان می‌رساند، ایران همچنان اولویت نخست سنتکام است. مکنزی خود در این باره معتقد است که درس پایدار دوران مأموریت او برای منطقه این است که "ایران سر جایش هست و جایی نمی‌رود."

ستون‌نویس واشنگتن پست می‌افزاید: من با مکنزی چندین سفر به منطقه انجام دادم و در این سفرها اغلب با او صحبت می کردم و توانستم شناختی از وضعیت و موقعیت آمریکا در منطقه به دست آورم. دو رئیس‌جمهوری که مکنزی در دوران آنها فرمانده سنتکام بود یعنی ترامپ و بایدن، به‌ خلاف توصیه او و سایر فرماندهان نظامی، خواستار خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان بودند. وظیفه مکنزی این بود که بر آن عقب‌نشینی آشفته در ماه اوت گذشته (مرداد 1400) نظارت و بدون شروع هیچ جنگ جدیدی، ایران و سایر دشمنان آمریکا را در منطقه مهار کند. اولین سفر من با مکنزی در ژوئیه 2019 بود. ایران در طول سفر ما، یک نفتکش را در خلیج فارس توقیف کرد و من به‌ همراه مکنزی به‌ سمت یک کشتی جنگی آمریکا در خلیج فارس رفتیم که به‌تازگی یک حمله پهپادی را خنثی کرده بود. پیام مکنزی به نیروهای آمریکایی این بود: "خونسردی خود را حفظ کنید و از درگیری مستقیم نظامی (با ایران) خودداری کنید". در جریان این بازدید مکنزی ‌به من و روزنامه‌نگاران دیگری که همراه ما بودند، گفت: ایران "در تلاش بود قصد و تعهد ما را بسنجد."

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها