مشارکت اسرائیل و برخی کشوهای عربی خلیج فارس برای مقابله با تهدید پهپادها

مشارکت اسرائیل و برخی کشوهای عربی خلیج فارس برای مقابله با تهدید پهپادها
سه شنبه 3 اسفند 1400 - 14:00

کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده، در ماه مارس گذشته، در کمیته نیروهای مسلح سنای ایالات متحده در جلسه شنود تهدید فزاینده هواپیماهای بدون سرنشین برای آمریکا  و اسرائیل حضور یافت.

العالم - فلسطین اشغالی

درهمین جلسه از وی درباره دلیل ادامه تهدید با وجود صرف میلیاردها دلار در سال های گذشته پرسیده شد وی نیز پاسخ کوتاهی داد با این مضمون که : «به سادگی، ما اکنون در مرحله توسعه سامانه های ضد پهپاد هستیم و آن را انجام می دهیم. دستیابی به هدف، زمان می برد.»

مکنزی، یک ماه بعد، در آوریل گذشته، در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: پهپادها تهدیدی جدید و پیچیده برای نیروها، شرکای و متحدان ماست. ما اکنون، برای اولین بار از زمان جنگ کره، بدون برتری کامل هوایی عمل می کنیم.

اهمیت سخنان مکنزی بیانگر ناتوانی «اسرائیل» ، متحدانش در منطقه در مقابله با این نوع تهدیدهاست که به اذعان این ژنرال آمریکایی، موفقیت هوایی هفت دهه واشنگتن ربوده شده است.

بدون شک، آمریکا و اسرائیل به همراه متحدان خود در منطقه ، تلاش می کنند تا راه حل هایی برای کاهش تهدید بیابند. که همه دیدارهای مقامات آمریکایی و اسرائیلی در واشنگتن و تل آویو درباره تهدیدهایی از این دست در همین راستاست.

به گزارش رسانه عبری (المانیتور در 28 آوریل 2021)، جک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، با مائیر بن شبات همتای خود در سفارت اسرائیل در واشنگتن با حضور یوسی کوهین، رئیس موساد،گلعاد اردان سفیر اسرائیل در آمریکا و دیگر مقامات ارشد شورای امنیت ملی آمریکا و وزارت امور خارجه ملاقات کرد. در این نشست چگونگی مقابله با تهدیدات ایران از طریق پهپادها و توان موشکی که به تهدیدی تبدیل شده «نه تنها برای شرکای واشنگتن در منطقه، بلکه برای نیروهای نظامی آمریکا» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

براساس دیدگاه آمریکایی، "شرکای خاورمیانه" باید به طور جمعی از خود دفاع کنند، در حالی که واشنگتن تلاش می کند تا تلاش اصلی خود را در آسیا متمرکز کند. به گفته رسانه‌های عبری، «تنها از طریق فروش تسلیحات آمریکا نمی‌توان با این نوع تهدید مقابله کرد». از همینجا "مشارکت " میان "اسرائیل" و شماری از رژیم های عربی خلیج فارس با هدف مقابله مشترک با تهدیدها به وجود آمد.

لازم به ذکر است ، شلیک پهپاد «حسان» لبنانی تاکید کرد تهدیدها دوبرابر شده است. اگر اسرائیل قادر به دفاع از خود در برابر این گونه تهدیدات نیست، چگونه می تواند از خود و متحدان جدید خود در خلیج فارس محافظت کند.

این تهدید، نمی تواند در اراده دشمن از طریق تقویت روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس برای دفاع مشترک و مقابله با پهپادها و موشک‌های مختلف دقیق، خللی وارد کند . زیرا رها کردن رژیم‌های خلیج‌فارس بدون حمایت و «امنیت»، هرچند از راه‌های غیرمستقیم، این رژیم‌ها را به سمت بی‌طرفی واقعی، هرچند اجباری، در مقابل ایران سوق خواهد داد، اگر این ترس منجر به تغییر مثبت به سمت تهران و به ضرر اسرائیل و آمریکا نشود.

پربیننده ترین خبرها