جزئیات ممانعت از ورود علیرضا قربانی به آمریکا پس از ۴ ساعت بازجویی

جزئیات ممانعت از ورود علیرضا قربانی به آمریکا پس از ۴ ساعت بازجویی
جمعه 12 فروردين 1401 - 11:32

علیرضا قربانی خواننده سرشناس ایرانی پس از چهار ساعت بازجویی توسط ماموران مهاجرتی آمریکا به دلیل خدمت دوساله سربازی در سپاه پاسداران از ورود به خاک این کشور منع شد و اجرا در یک جشن نوروزی را از دست داد.

العالم _ آمریکا

روز شنبه (۶ فروردین) یک جشن نوروزی با حضور برخی از مشهورترین چهره‌های موسیقی ایران در مرکز هنرهای سگراستروم کاستا مسا برگزار شد اما غیبت یکی از ستاره‌های این اجرا به خوبی محسوس بود.

متولیان مراسم گزارش دادند علیرضا قربانی، خواننده ایرانی که از شهروندان کاناداست، روز جمعه در فرودگاهی در کانادا بازداشت و پس از بازجویی از ورود به خاک آمریکا منع شده است بنابراین نتوانسته در این مراسم حضور یابد.

علیرضا اردکانی مدیر اجرایی بنیاد غیرانتفاعی فرهنگ در لس‌آنجلس که در همکاری با موسسه پاسیفیک سیمفونی متولی میزبان این مراسم نوروزی بود، در این باره گفت: قربانی سوار هواپیما شد و روی صندلی خود نشست اما تعدادی از ماموران مهاجرتی آمریکا وارد هواپیما شده و او را با خود بردند. این ماموران نزدیک به چهار ساعت از قربانی بازجویی کردند و در نهایت گفتند ویزای او لغو شده و دیگر نمی‌تواند به آمریکا سفر کند. من فقط یک پیامک دریافت کردم مبنی بر اینکه قربانی اجازه آمدن پیدا نکرده و فکر کردم شوخی است.

اردکانی بعدا فهمیده بود که بازداشت موقت و منع قربانی از سفر به آمریکا احتمالا در خدمت سربازی چند دهه قبل او در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ریشه دارد. سپاه پاسداران در سال ۲۰۱۹ توسط دولت ترامپ در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفت.

به گفته مسیح فولادی معاون بخش لس‌آنجلس شورای روابط اسلامی- آمریکایی این اقدام نسنجیده دولت ترامپ تاکنون برای آن دسته از شهروندان ایرانی که خواستار سفر یا مهاجرت به آمریکا هستند، دردسرهای متعددی ایجاد کرده است.

در بخش دیگری از مطلب لس‌آنجلس تایمز آمده است: خدمت سربازی که در ایران برای مردان بالای ۱۹ سال اجباری‌ است و معمولا در سپاه یا ارتش انجام می‌شود، می‌تواند هر شهروندی را در معرض محدودیت‌های دولت آمریکا قرار دهد.

رایان کاستلو مدیر سیاست شورای آمریکایی‌های ایرانی تبار، درباره این اتفاق گفت: ممانعت از ورود قربانی به خاک آمریکا هتک حرمت به اوست. این کار یک اشتباه قضایی و توهین است.

اردکانی توضیح داد: بنیاد فرهنگ ماه‌ها قبل از مراسم روز شنبه با چند وکیل مهاجرتی برای گرفتن ویزای قربانی همکاری کرده بود. این خواننده قبل از این که به فرودگاه تورنتو برود، مدارکش را از سفارت گرفته بود.

به گفته اردکانی، ویزای قربانی در ماه ژانویه (دی- بهمن ۱۴۰۰) تایید و روز جمعه ۸ صبح به وقت محلی صادر شده بود.

به دنبال ماجراهایی که برای قربانی پیش آمد، متولیان این جشن نوروزی سینا سرلک را جایگزین وی کردند. سرلک پس از تمرینی کوتاه با شهرداد روحانی، در اجرایی تاثیرگذار که احساسات حضار را برانگیخت قطعه اِی ایران را خواند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها