العالم _ زلال قرآن
ازآنجاکه براساس مشیت بالغه الهی هرانسانی الزاماً باید به فطرت پاک والهی خویش برگردد، واین بازگشت فقط درشرایط طهارت کامل روح و جان ازهرآلودگی امکان پذیراست.
لذا خداوند رحمان مراحل مختلفی ازعذاب ازجمله: هول وهراس حاصل ازمشاهده حقایق وجود خود (به هنگام معاینه و بازشدن چشم حقیقت بین انسان به روی حقایق عالم)، آیات وحقایق جهان آخرت، حقایق مرگ، سوال، فشاروعذاب قبر، منازل ومواقف مختلف برزخ وقیامت، و...، را درمسیرحیات اخروی انسان ها قرارداده تا بلکه وجود آنها ازآثارسوء گناهان ومعاصی واخلاق رذیله و وابستگی ها ودلبستگی ها ی به دنیا ومافیها پاک وصاف گردد، و او توفیق یابد با روحی مطهر و وارسته ازغیرخدا وارد صحنه محشروقیامت گردد.
ولی اگرآثاربی ایمانی ومعاصی حاصل ازآن، دروجود او چنان شدید باشد که با این نوع عذاب ها پاک نگردد، کاراو درصحنه محشربه جهنم منتهی خواهد شد، تا جهنم بعنوان رحمت عظمای الهی و با ظهوردرهیبت لهیب آتش سوزان، همانند داروی تلخ ولی شفابخش غلّ وغش را ازباطن نفس گناهکاران بزداید وطلای ناب وخالص فطرت الهی آنها را لایق دارکرامت ومستعد برخورداری ازخوان نعمت های بیکران خداوند رحمان وقابل و لایق نیل به شفاعت شافعان نماید.