کشتار غیرنظامیان در اوکراین؛

گوترش خواستار تحقیقات درباره تصاویر شهر «بوچا» شد/ مکرون: روسیه باید پاسخگوی جنایت باشد/ وزیر خارجه انگلیس خواستار تحقیق در مورد حوادث «بوچا» شد

گوترش خواستار تحقیقات درباره تصاویر شهر «بوچا» شد/ مکرون: روسیه باید پاسخگوی جنایت باشد/ وزیر خارجه انگلیس خواستار تحقیق در مورد حوادث «بوچا» شد
دوشنبه 15 فروردين 1401 - 08:09

رسانه‌های غربی تصاویری از شهر "بوچا" در نزدیکی کی‌یف منتشر کرده اند که از کشتار غیرنظامیان در این منطقه حکایت دارد، تصاویری که هم واکنش روسیه و هم کشورهای غربی و همچنین سازمان ملل را برانگیخه است.

العالم ـ اروپا

رسانه‌های غربی با انتشار تصاویری از شهر "بوچا" در نزدیکی کی‌یف گزارش داده اند که نیروهای روسیه هنگام خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار می دهند.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد در واکنش به انتشار تصاویر رسانه های غربی، خواستار برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی وقایع شهر "بوچا" در اوکراین و ادعای کی یف در باره کشتار غیر نظامیان در این منطقه شد.

در همین حال، دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی درباره تصاویر منتشرشده از شهر بوچا در اوکراین، خواستار تحقیقات مستقلی درباره حوادث رخ داده در این شهر شد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد شامگاه یکشنبه گفت که از تصاویر غیرنظامیان کشته‌شده در شهر بوچا «عمیقاً شوکه شده» و خواستار تحقیقات مستقلی است که «به پاسخگویی موثر در این خصوص منجر شود».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، گوترش با ابراز عصبانیت درباره تصاویر منتشر شده از شهر بوچا گفت: «من عمیقاً از تصاویر غیرنظامیان کشته شده در بوچا شوکه شده‌ام».

وی همچنین افزود: «ضروری است که یک تحقیق مستقل که منجر به پاسخگویی مؤثر شود، انجام بگیرد».

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اتهامات علیه نیروهای روس در زمینه کشتن غیرنظامیان در منطقه کی‌یف صحت ندارد و فتنه‌انگیزی جدیدی توسط افراطی‌های اوکراینی است.

مکرون: روسیه باید پاسخگوی جنایت بوچا باشد

امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه با اشاره به حوادث مورد ادعای رسانه‌های غربی در باره بوچا که روسیه آن را تکذیب کرد اوکراین گفت: مقامات مسکو باید پاسخگوی این جنایات باشند.

بنابر گزارش دویچه وله، مکرون در پیام توییتری نوشت: تصاویر غیرنظامیان کشته شده از شهر بوچا در خارج از کی یف غیرقابل تحمل است.

رییس جمهور فرانسه با اشاره به گزارش هایی از شهر بوچا که نیروهای روسی اخیرا از انجا عقب نشینی کرده اند نوشت: در خیابان ها، صدها غیرنظامی به طرز ناجوانمردانه ای به قتل رسیدند، مقامات روسیه باید پاسخگوی این جنایات باشند.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز یکشنبه شب اقدامات نیروهای روسی در اوکراین که وی آن را "سوء استفاده گسترده" خطاب می کند را محکوم کرد.

به نوشته رویترز، لودریان بر شهر بوچا در خارج از کی یف اشاره کرد جایی که مقامات اوکراینی می گویند یک قتل عام توسط روسیه انجام شده است.

لودریان در ادامه طی بیانیه ای اعلام کرد که چنین سوء استفاده‌هایی جنایت جنگی محسوب می‌شود و فرانسه با مقامات اوکراین و دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) برای محاکمه افراد مسئول همکاری خواهد کرد.

وزیر خارجه انگلیس خواستار تحقیق در مورد حوادث «بوچا» شد

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه واکنش‌ها به حوادث ناشی از عملیات ویژه روسیه در «بوچا» اوکراین گفت: «حملات بی‌رویه علیه غیرنظامیان بی‌گناه در طول تهاجم غیرقانونی روسیه به اوکراین باید به عنوان جنایات جنگی مورد بررسی قرار گیرد.»

«لیز تراس» بامداد دوشنبه با صدور بیانیه‌ای افزود: همانطور که نیروهای روسی مجبور به عقب‌نشینی می شوند، شاهد افزایش شواهدی از اقدامات وحشتناک نیروهای متجاوز در شهرهایی مانند ایرپین و بوچا هستیم.

وی ادامه داد:‌ ما به روسیه اجازه نخواهیم داد که دخالت خود در این جنایات را از طریق اطلاعات غلط بدبینانه سرپوش بگذارد و اطمینان حاصل کنیم که واقعیت اقدامات روسیه آشکار می شود.

وزیر امور خارجه انگلیس با بیان اینکه «بریتانیا به طور کامل از هرگونه تحقیقات توسط دادگاه کیفری بین‌المللی به عنوان نهاد اصلی با مأموریت تحقیق و تعقیب جنایات جنگی، حمایت خواهد کرد» مدعی شد: تلاش تحت رهبری بریتانیا برای تسریع و حمایت از تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی در مورد جنایات در اوکراین، بزرگترین اقدام در تاریخ دولت است.

وی اضافه کرد: تا زمانی که مسؤولان جنایات، از جمله فرماندهان نظامی و افراد در رژیم پوتین، با عدالت روبرو نشوند، آرام نخواهیم گرفت.

تراس گفت: در این زمان، بیش از هر زمان دیگری ضروری است که جامعه بین‌الملل به ارائه کمک‌های بشردوستانه و نظامی به اوکراین ادامه دهد و ما تحریم‌ها را تشدید کنیم تا بودجه ماشین جنگی پوتین را در منبع، قطع کنیم.

نخست وزیر انگلیس نیز پیش‌تر با صدور بیانیه‌ای بر لزوم افزایش تحریم‌ها علیه روسیه و حمایت‌های نظامی از اوکراین تاکید کرده بود.

گزارش ها و تصاویر منتشر شده در رسانه ها، از وجود دست کم ۲۰ جسد از افراد غیر نظامی در خیابان‌های شهر بوچا حکایت دارد و نشان می دهد که کشته شدگان در حالات مختلف، برخی در مقابل پیاده‌رو و برخی سوار بر دو چرخه گلوله خورده و در کف خیابان رها شده اند.

نیروهای روسیه در روزهای اخیر مشغول عقب نشینی از چندین شهر حومه کی‌یف بوده اند و ارتش اوکراین هم اعلام کرده که بوچا را آزاد کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها