گزارش الاخبار از خوش بینی صنعا به آتش بس بشردوستانه؛ این آخرین آزمون است

گزارش الاخبار از خوش بینی صنعا به آتش بس بشردوستانه؛ این آخرین آزمون است
دوشنبه 15 فروردين 1401 - 14:15

صنعا با تاكيد بر سخنان سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن مبنی بر  تعهد به توقف همه جانبه عملیات نظامی تا زمانی که طرف مقابل به آن پایبند باشد، از آتش بس بشردوستانه و نظامی اعلام شده توسط «هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل به یمن استقبال کرد.

العالم - يمن

نشریه الاخبار با انتشار گزارشی درباره آتش بس اعلام شده دریمن خاطرنشان کرد، گروه های وفادار به ائتلاف سعودی و اماراتی تا به امروز به تصمیم آتش بس پایبند نبوده اند، حزب اصلاح و شبه نظامیان وفادار به امارات - به استثنای شورای انتقالی جنوب - از این توافق استقبال نکردند.

صنعا به نوبه خود، از لحظه اعلام آتش بس، آنرا اجرا کرد، اگرچه برخی از رهبران آن گامی را که در نتیجه متغیرهای منطقه ای انجام شده، ناکافی دانستند، اما آن را آخرین آزمونی دانستند که نشان دهنده جدیت «ائتلاف» در حرکت به سوی صلح است.

علیرغم تلاش دولت مستعفی و فراری یمن (عبدربه منصور هادی) برای اخلال در روند صلح به ویژه موضوع مسافران و پروازهای غیر نظامی، با پیش کشیدن الزام مسافر در پروازهای تجاری شرکت هواپیمایی "الیمنیه" به داشتن گذرنامه تایید شده توسط این دولت مستعفی، خالد الشایف، مدیرکل فرودگاه صنعا در توئیتی اعلام کرد گذرنامه‌های یمنی صادر شده توسط صنعا "پایتخت" (دولت نجات ملی) بر اساس توافق قابل قبول است.

«کمیته عالی پزشکی» از بیماران مبتلا به موارد شدید، ثبت‌شده و ثبت‌نشده که امکان سفر زمینی به فرودگاه‌های عدن و سیئون را ندارند، خواست از طریق فرودگاه صنعا سفر خود را آغاز کنند.

در همین زمینه، «شرکت نفت یمن» در صنعا پس از اجرایی شدن آتش بس سازمان ملل فاش کرد که دو کشتی سوخت توقیف شده در بندر جیزان که دولت هادی روز جمعه اعلام کرد به آنها اجازه ورود به بندر حدیده داده است، هنوز به بندر نرسیده اند.

صنعا منتظر تعهد "ائتلاف" و دولت هادی برای آزادسازی 121 هزار تن بنزین و گازوئیلی است که نیروهای سعودی در بندر نجران آنرا توقیف کرده اند تا به بحران مشتقات نفتی در بازارهای تحت کنترل خود پایان دهد.

پربیننده ترین خبرها