مسؤول یمنی: ائتلاف سعودی ۳ میلیون بمب خوشه‌ای علیه یمن استفاده کرده‌ است

مسؤول یمنی: ائتلاف سعودی ۳ میلیون بمب خوشه‌ای علیه یمن استفاده کرده‌ است
سه شنبه 16 فروردين 1401 - 04:21

یک مسؤول یمنی دوشنبه شب اعلام کرد، ائتلاف سعودی طی هفت سال گذشته، ۳ میلیون بمب خوشه‌ای علیه یمن استفاده کرده است.

العالم-یمن

سرتیپ «علی صفره» رئیس مرکز اجرایی خنثی سازی مین یمن گفت: بیش از ۳ میلیون بمب خوشه‌ای طی هفت سال گذشته در ۱۵ استان و ۷۰ شهرستان جمع آوری شده است.

صفره افزود: ما با یک فاجعه رو به رو هستیم. بمب‌های خوشه‌ای در انواع مختلف و ساخت کشورهای مختلف علیه یمن استفاده شده است. ۱۵ نوع از آنها تنها در حملات هوایی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: وسعت و گستره انتشار آلودگی بمب‌های خوشه‌ای، یمن را پس از جمهوری لائوس در رتبه دوم قرار می‌دهد و این در حالی است که تفاوت بسیاری، در صورت مقایسه سلاح‌های مورد استفاده در یمن با لائوس وجود دارد.

رئیس مرکز اجرایی خنثی سازی مین یمن با بیان اینکه در ماه مارس ۴۲ نفر در استان‌های یمن کشته شدند، تاکید کرد: این رقم بسیار زیاد است و نشان می‌دهد که از زمان خروج مزدوران از استان الحدیده در آبان سال گذشته تاکنون حدود ۲۲۰ نفر در این استان کشته شدند.

سرتیپ صفره همچنین کاهش تعداد قربانیان بمب‌های خوشه‌ای در یمن توسط گزارش‌های بین المللی و حقوق بشری را تلاشی برای تبرئه کردن ائتلاف سعودی و تغییر واقعیت‌ها و حقایق دانست.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها