ارزیابی یمن از کاهش قیمت نفت در صورت پایبندی ریاض به آتش بس

ارزیابی یمن از کاهش قیمت نفت در صورت پایبندی ریاض به آتش بس
چهارشنبه 17 فروردين 1401 - 16:52

سخنگوی شرکت نفت یمن تاکید کرد که با التزام ائتلاف سعودی به تعهدات آتش‌بس و رسیدن کشتی‌های سوخت به بندر الحدیده، قیمت نفت جهانی کاهش پیدا می‌کند.

العالم - یمن

«عصام المتوکل» سخنگوی شرکت نفت یمن روز گذشته (سه‌شنبه) در گفت‌وگویی رسانه‌ای از شرایط کاهش قیمت نفت جهانی سخن گفت.

طبق گزارش پایگاه خبری «المسیره» المتوکل تاکید کرد که اگر ائتلاف سعودی به آنچه که در آتش‌بس آمده پایبند باشد و اجازه دهد که کشتی‌های نفتی بدون هیچ مزاحمت و تعرضی به بندر الحدیده برسند، قیمت مشتقات نفتی کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه گفت: «اگر روند رسیدن کشتی‌ها به بندر الحدیده متوقف شود، ائتلاف سعودی نتیجه‌ی این تاخیر در ارسال را خواهد دید و در نتیجه میزان فروش مشتقات نفتی در مناطق آزاد به شکل ملموسی کاهش خواهد یافت؛ امری که بر همه چیز تاثیرگذار خواهد بود».

المتوکل افزود: «وقتی کشتی‌هایی که قرار بود بعد از چهار کشتی توقیف‌شده [بدون هیچ مانعی و طبق تعهدات آتش‌بس] به صنعا برسند، قیمت مشتقات نفتی در مناطق آزادشده بسیار پایین‌تر از قیمت‌های موجود مناطق اشغالی خواهد شد؛ و این یعنی کمترین قیمت سوخت در سطح کشور یمن که کاهشش شامل قیمت بورس بین‌المللی نیز خواهد بود.»

سخنگوی شرکت نفت یمن در پایان خاطرنشان کرد: «هم‌اکنون عربستان نفت را از پالایشگاه‌های داخلی به مردم خود به قیمت ۴۶.۶۰ ریال سعودی [معادل تقریباً ۷۰۰۰ریال یمنی] می‌فروشد؛ در حالی که ریاض هزینه‌هایی همچون حمل و نقل خارجی، بیمه، جریمه تاخیر و موارد دیگر را ندارد».

چند ماه گذشته المتوکل اعلام کرده بود که نیروی دریایی ائتلاف متجاوز سعودی در ادامه توقف کشتی‌های سوخت یمنی، مانع ورود یک کشتی حامل بنزین با نام قیصر به بندر الحدیده شده است.

حالا و طبق توافق آتش‌بسی که به ابتکار سازمان ملل و قبول اطراف درگیر در جنگ یمن حاصل شده، ائتلاف سعودی موظف به آزادی کشتی‌های توقیف‌شده و اجازه تردد امن و آزاد کشتی‌های سوخت به سمت صنعا است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها